23948sdkhjf

Sommerdæk og sikkerhed

Der er ret stort fokus på, at det har stor betydning for trafiksikkerheden, at man sørger for at få sat vinterdæk på sin bil om vinteren. Til gengæld er der ikke ret stort fokus på at få skiftet tilbage til sommerdækkene, når foråret kommer. Det er imidlertid lige så vigtigt rent sikkerhedsmæssigt. Her kan du læse hvorfor.

Tænker du over sikkerheden?

Når man kører i en bil, tænker man sjældent på, hvor stor lid man egentlig sætter til bilens dæk. Du overlader nemlig dit ve og vel til dækkenes evne til at stå fast og bremse. Den kontaktflade det enkelte dæk har til vejbanen, svarer til en håndflade. Det vil sige, at du overlader din skæbne til det, der svarer til fire håndflader, som skal sørge for, at den bil du kører i kan accelerere, styre, bremse og i regnvejr dræne vandet fra vejbanen. Når du så samtidigt tænker på, at en bil vejer rigtig meget – måske omkring et ton – og måske sammen med føreren har tre til fire passagerer, så virker fire håndfladers kontakt til vejbanen som meget lidt. Derfor er det meget vigtigt, at de dæk, der sidder på bilen er de mest velegnede til årstiden og ikke er for slidte.

Sommerdæk i regnvejr

De sommerdæk, der er på markedet er ofte gode på tør vej. Det du skal være opmærksom på, når du køber sommerdæk, er, om de også er gode på en våd vej. Desværre kan du ikke tage det som en selvfølge, at de dæk, der er på markedet, er gode. Derfor kan det klart anbefales at undersøge de forskellige sommerdæks kvaliteter. FDM udarbejder ofte en dæktest både for vinterdæk og sommerdæk, hvor man kan se hvilke dæk, der klarer sig bedst på både tør og våd vej henholdsvis vinter og sommer. Mange billister går meget op i om dæk afgiver støj og hvor lang deres levetid er. I dæktesten fra FDM vægtes støjen dog kun med 10 procent, hvorimod dækkets egenskaber på en våd vej vægtes med 40 procent. Det viser, hvad du som forbruger skal lægge vægt på, når du skal købe dine sommerdæk.

Sommerdækkets konstruktion

Grunden til, at det har stor betydning, om du kører med sommerdæk eller vinterdæk om sommeren, er, at dækkene er helt forskellige i deres opbygning og materiale. Hvor vinterdæk er konstrueret af blød gummi med lameller, der kan sørge for vejgreb, når der er sne og slud på vejbanen, er sommerdæk konstrueret af en hårdere gummi og har større glatte flader afbrudt af dybe riller. Den konstruktion sikrer, at sommerdækket kan stå fast både på en varm og tør vej pga. de store flader og samtidigt aflede vandet via rillerne, når vejen er våd. Så på et godt sommerdæk har meget af gummien kontakt med asfalten takket være fladerne uden mønster. På nyere sommerdæk kan du komme ud for, at slidbanemønsteret er asymmetrisk. Det vil sige, at dækkene skal sidde enten i venstre eller højre side af bilen. Dækket vil så være mærket med ordet ”outside” på en af siderne.

Kør ikke på slidte dæk

Som nævnt tidligere er det vigtigt, at du sørger for, at de dæk, der sidder på din bil, ikke er for slidte. Dækkets egenskaber mindskes nemlig betragteligt, når det slides. Et dæk med et dækmønster på kun 4 millimeter har kun 11 procent kontakt med vejbanen, når den er våd og, der køres med en hastighed på 125 kilometer i timen. Derfor skal du skifte dine dæk lang tid før, de når en mønsterdybde på de 1,6 millimeter, som loven i Danmark tillader. Et nyt dæk har en mønsterdybde på 8 til 9 millimeter og der er meget stor forskel på den dybde og 1,6 millimeter. FDM anbefaler derfor også, at du skifter dine dæk, når de når ned på 3 millimeters mønsterdybde.

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079