16. april 2019 - 01:45

App linkNu på Google Play

Forslag: Betaling for overnatning på motorvejs-rastepladser

16. april 2019 - 01:45

Af Redaktionen |

50 kr. for en overnatning på en rasteplads med adgang til toilet og bad og måske en spisebillet med rabat til motorvejs-restauranten. Hvad ville I sige til det?

 

Spørgsmålet blev stillet til deltagerne i generalforsamlingen i Sydøstjyllands Vognmandsforening (SØV). Svaret var ikke entydigt, men heller ikke afvisende. For der er stor mangel på parkeringspladser, specielt langs motorvejene.

 

Ganske vist er der blevet færre danske lastbiler på de danske veje. Til gengæld er antallet af udenlandske tredoblet på ti år. Hver dag passerer 5000 lastbiler med østeuropæiske nummerplader den dansk-tyske grænse, og de fylder meget på rastepladserne. Især efter at lokale myndigheder har lagt et stort stykke arbejde i at få dem fjernet fra vejene i industrikvarterer og fra rastepladser ved hovedvejene.

Betaling for overnatning kendes ikke i Danmark, men bruges på motorvejs-rastepladser i andre lande.

»Men det kunne godt være vejen frem til mere ordnede forhold,« mente Per Rasmussen, formand for SØV, der i sin beretning så 10 år tilbage til dengang, han som nyvalgt formand aflagde sin første beretning:

 

»Da sagde jeg, at det ikke kan være rimeligt, at de rastepladser, der er beregnet til, at vore chauffører kan holde deres lovpligtige hvil, skal fyldes af udenlandske biler, der venter på læs. Siden har vi dog fået en 25 timers regel, så man ikke kan holde i dagevis det samme sted. Men jeg havde også et forslag til en streamer til at sætte på vore biler med teksten: Her kører en dansk lastbil med en chauffør, der får overenskomstmæssig løn. Måske er det tid at indføre den nu,« sagde formanden.

SØV dækker det gamle Vejle Amt og er en regional afdeling af DTL Danske Vognmænd. DTL-direktør Erik Østergaard fortalte forsamlingen, at der er forbedringer på vej, hvis EU vedtager den ”vejpakke”, som netop nu er på vej gennem hele EU-systemet.

 

»Udfordringen i vores branche i EU er jo helt klart arbejdskraftens fri bevægelighed,« konstaterede Erik Østergaard, der kunne fortælle, at transportbranchen er vokset betydeligt i Polen, Rumænien og Bulgarien – og at der i øvrigt er cirka 125.000 borgere fra lande uden for EU, der pt. kører lastbil i EU.

 

»Vi er i et tæt samarbejde med vore nordiske kolleger og også med tyske og franske transportorganisationer for at sikre så fair konkurrence som muligt. Den nye vejpakke skal færdigbehandles efter sommerferien, og jeg tror på et godt resultat set fra vores synspunkt,« sagde Erik Østergaard.

En fjerdedel af SØVs 116 medlemmer deltog i generalforsamlingen på Hotel Hedegården i Vejle. Tre bestyrelsesmedlemmer og fire suppleanter var på valg, alle blev genvalgt. Men på en enkelt post var der nyvalg. Da der skulle vælges revisorsuppleant, foreslog bestyrelsen Jørgen Egeskov, tidligere formand for DTL i en årrække. Han er nemlig genindtrådt i de aktive vognmænds rækker, og han accepterede valget.

Læst i alt:

1346 gange

Læses i øjeblikket af:

3

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger