23948sdkhjf

Frederiksberg vil kun have eldreven renovationskørsel

Frederiksberg Renovation går nu i gang med at erstatte samtlige dieseldrevne komprimatorbiler med nye eldrevne og støjsvage biler. I dag, torsdag 11. april, skrev Frederiksbergs borgmester under på indkøbet af ni eldrevne komprimatorbiler som supplement til de fem, der allerede er i drift.

Dermed kommer Frederiksberg Kommune op på i alt 14 eldrevne renovationsbiler. Inden 2023 er det målet, at alle kommunens komprimatorbiler kører på el.

»Vi fik leveret den første 100 procent eldrevne renovationsbil for seks år siden, og i 2018 kom vi op på i alt fem eldrevne biler. Både borgerne og medarbejderne nyder godt af, at bilerne ikke støjer, især når vi arbejder tidligt om morgenen. Samtidig forurener bilerne ikke i lokalmiljøet. Erfaringerne med de første biler har været rigtig positive, og derfor er det stort for os, at vi nu har fået mulighed for at investere i yderligere ni biler,« siger afdelingschef Ole Philip fra Frederiksberg Renovation.

De eldrevne renovationsbiler er en del dyrere end en traditionel dieseldreven skraldebil, og en stor batteripakke på 255 kw tager et ton af nyttelasten. Til gengæld er der en stribe fordele ved bilerne. El koster væsentligt mindre end diesel, og en elmotor slides meget mindre end en dieselmotor. Dermed koster elbilerne betydeligt mindre i drift og vedligeholdelse. Samtidig præsterer bilerne godt.

Både de første fem renovationsbiler og de næste ni elbiler er af det franske lastbilmærke PVI C-Less. Bilerne leveres af Phoenix Danmark i Brøndby.

De ni biler leveres tre ad gangen fra november 2019 og et par måneder ind i 2020.

Med i aftalen er en option på yderligere fem biler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063