11. juni 2018 - 01:47

App linkNu på Google Play

Frustreret firmaejer: 650.000 spildte kr.

11. juni 2018 - 01:47

Jakob Bargmann

Af Jakob Bargmann |

»Det er fuldstændig hul i hovedet. Vi har et kæmpe hul, vi skal have dækket ind. Hele vores branche er rasende.«

 

Det siger Christian Lykke, der er indehaver af Dansk Studenterkørsel i Østbirk, efter at det for nylig er blevet meldt ud, at veteranlastbiler til eksamenskørsel fritages for kravet om partikelfilter i miljøzoner.

 

Christian Lykkes harme skyldes, at branchen sidste år blev mødt med et krav om, at veteranlastbiler, der bruges til studenterkørsel og kører med studenter i en miljøzone, skulle have installeret partikelfilter. Miljøkravet til veteranlastbilerne var en del af den nye synsvejledning fra begyndelsen af 2017.

 

Hos Dansk Studenterkørsel installerede man derpå fluks partikelfilter på 13 ud af i alt 25 veteranlastbiler, og Christian Lykke fortæller, at det inklusive arbejdsløn har kostet virksomheden 650.000 kroner at foretage den manøvre.

 

- Mange er kommet i klemme

 

Men i slutningen af april 2017 blev det så meldt ud til branchen, at der blev givet mulighed for dispensation fra partikelfilterkravet til veterankøretøjer til studenterkørsel i 2017. Og seneste melding til branchen er altså, at der gives en generel dispensation fra kravet om partikelfilter for veteranlastbiler, hvis følgende vilkår er opfyldt: Køretøjets første indregistrering er sket før 1. juli 1983, køretøjet skal være synet til studenterkørsel jf. Færdselsstyrelsens regler herom, og køretøjet skal benyttes til eksamenskørsel.

 

»Vi fik i 2017 at vide, at der ikke kunne opnås dispensation, så vi tog en beslutning, og havde travlt med at få installeret partikelfiltre. Nu er de penge i bund og grund tabt, hvis ikke der kan findes en løsning med ministeren. Mange er kommet i klemme, for mange kører studenterkørsel i en veteranlastbil. Man kan sige, vi har været for skarpe til at opfylde lovgivningen, og det er meget frustrerende at drive virksomhed på de betingelser,« siger Christian Lykke.

 

- Forståelse for ærgrelse

 

Christian Lykke fortæller, at en af hans kollegaer i branchen for studenterkørsel for nylig har henvendt sig til blandt andet transportministeren, transportordførere og Miljøstyrelsen om problemstillingen, og i sidste uge modtog kollegaen - Bengt Duus Svensson fra firmaet Festlastbiler.dk -et skriftligt svar fra transportministeren, dateret 7. juni.

 

”Jeg har stor forståelse for jeres ærgrelse over at have investeret i partikelfiltre, men hæfter mig ved, at da jeres lastbiler må være registreret som almindelige lastbiler for at kunne køre eksamenskørsel, vil I med partikelfiltrene også kunne køre anden erhvervsmæssig personbefordring, herunder firmaudflugter, polterabend og andre former for festkørsel, end blot eksamenskørsel”, lyder det i svaret fra transportministeren.

 

Christian Lykke mener, det er meget tankevækkende at læse sidste del af Ole Birk Olesens svar.

»Han hæfter sig ved, at vi også har mulighed for at lave omsætning ved f.eks. kørsel til firmafester, polterabend og festarrangementer generelt. Det kan bare ikke lade sig gøre, jf. den gældende bekendtgørelse. Vi har forsøgt at opnå kørselstilladelse til polterabend, men det bliver konsekvent afvist, da det ikke ligger under bekendtgørelsens muligheder for udstedelse af tilladelse,« siger Christian Lykke.

 

Transportordfører hos Venstre, Kristian Pihl Lorentzen skriver i en mail til Bengt Duus Svensson, at han til fulde forstår frustrationen.

 

”Jeg har i lang tid kæmpet for, at veteranlastbiler til eksamenskørsel fritages for kravet om partikelfilter i miljøzoner. Virksomheder skal nemlig ikke pålægges uhensigtsmæssige restriktioner som denne. Og jeg er derfor glad for, at vi nu har fået det igennem efter en lang kamp. I dette tilfælde er det lykkes, at fjerne kravet om partikelfilter i miljøzoner – og det er jeg glad for. Men i nogle tilfælde har det ikke været rettidigt. Det er beklageligt. Ting kan desværre tage lang tid i politik – og det har været tilfældet her. Jeg vil glæde mig over, at vi nu har fjernet dette urimelige krav, så der kan drives virksomhed, og de glade studerende traditionen tro kan fejre deres eksaminer i en veteranlastbil. Hvis du har uddybende spørgsmål, vil jeg henvise til Transportministeriet,” skriver Kristian Pihl Lorentzen.

 

- Dårlige arbejdsbetingelser

 

Christian Lykke driver også en webportal, bookstudenterkørsel.dk, som kobler udbydere af studenterkørsel op fra hele Danmark.

 

 

»Der er koblet op mod 400 lastbiler op til book studenterkørsel, så det er dæleme mange penge, der er mistet, på installation af partikelfiltre. Det er ikke noget under, at firmaer sender arbejdspladser til udlandet, når det er betingelser som disse, man som erhvervsdrivende arbejder under. Mange er kommet i klemme, fordi de har været lovlydige,« understreger Christian Lykke.

 

Hvordan skal I fået dækket det ”økonomiske hul” i dit eget firma?

 

»Der er ikke andet for, end at det skal køres ind over de næste sæsoner. Vil vælger at sige, at vi ikke hæver prisen. Men som udgangspunkt er der generelt kun én til at betale, og det er kunden,« siger Christian Lykke.

Læst i alt:

979 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk