23948sdkhjf

Genbrug fra øverste hylde

Slidbanedæk er så gode som nye, selvom fordommene hænger ved – men hos landets største producent er der både store investeringer og ambitioner

Set udefra springer det ikke i øjnene, at bygningerne rummer landets største produktion af lastvognsdæk. Men faktisk stammer knap hver tiende lastbildæk i Danmark fra Vulkan Dæk i Randers.

Virksomheden er specialiseret i regummiering af dæk og har siden grundlæggelsen i 1963 haft til huse i Randers – og siden en brand i 1966 har udgangspunktet været Hvedevej i byens nordvestlige industrikvarter.

Tidligere husede Vulkan også et dækcenter og producerede dæk til personbiler, men siden 1999 har aktiviteterne zoomet skarpt ind på regummiering af lastbildæk, hvor Vulkan i dag er den største aktør på det danske marked og står for omkring halvdelen af den danske produktion af ”genbrugsdæk” til den tunge transport.

»Vi har i dag en af Europas mest moderne produktioner rent teknologisk. Vi er ikke de største, men alt vores udstyr er det nyeste. Vi vil gerne have så stor sikkerhed og tryghed i vores produkter som overhovedet muligt,« siger Henrik Nielsen.

Han er anden generation i familiefirmaet, som i dag også har tredje generation gående rundt ovre i produktionshallen. Produktion og lager udgør ca. 3.000 m2, og Vulkan Dæk beskæftiger pt. 21 ansatte.

Investerer mod myterne

Regummiering går i korte træk ud på, at man genbruger et dæk ved at tage karkassen og ”genopbygge” den med nye slidbaner mm. – et prisværdigt koncept set i lyset af tidens krav om grøn omstilling og miljøbevidsthed. Men regummierede dæk har traditionelt også kæmpet en – ofte urimelig – kamp for at blive anerkendt som pålidelige kvalitetsdæk på linje med nye dæk.

»Vi ved godt, at hvis et slidbanedæk springer, så er det fordi, det er et slidbanedæk og ikke andet. Sådan hænger verden jo ikke sammen, men det har vi lært at leve med,« fortæller Henrik Nielsen.

»Vi har taget den tilgang til det at investere voldsomt de seneste år i, at vi kan få den teknologi, der giver os stor sikkerhed i produktet. Det synes jeg selv har været en succes. Vi har en meget lav fejlprocent.«

For nogle år siden satte Vulkan Dæk den målsætning, at der på maksimalt 0,5% af fabrikkens dæk måtte ende med at vise sig fejl.

»Vi fik at vide, at det kunne ikke lade sig gøre. Men vi kom derned. Nu har vi sat os et nyt mål om 0,25%. Vi ved godt, at det bliver svært, men vi går efter det,« fortæller Henrik Nielsen.

Det vil med andre ord sige, at ud af 400 producerede kan der højst være fejl på ét dæk. Til at indfri de høje ambitioner investerede Vulkan Dæk i 2015 stort i nye maskiner og ny teknologi – for både at øge kapaciteten og til bedre at kunne inspicere karkasserne, bl.a. med røntgenundersøgelse, bedre trykprøvning mm.

»Karkassen er jo skelettet i dækket. Den skal bare fungere, og der har vi brugt rigtig mange penge, og der bliver i dag generelt brugt væsentligt flere ressourcer på, at karkasserne er i orden. Siden 2016 har vi vækstet med 50 procent, og vi tænker da, at det er den investering, der har gjort, at vi er, hvor vi er i dag,« siger Henrik Nielsen.

Lavprisdæk presser

Vulkan Dæk producerer i dag 22.000 dæk om året, og det svarer til omtrent halvdelen af den danske produktion af regummierede dæk. Det danske marked for lastvognsdæk (inkl. trailere) anslås til ca. 230.000 dæk årligt, og heraf er ca. 60.000 regummierede. Det vil sige, at 26 procent af de solgte dæk til den tunge transport herhjemme er regummierede.

Den andel har tidligere været oppe på omkring 40 procent, men regummiering er blevet udfordret på både pris og råmaterialer i de seneste år pga. en markant stigning i salget af discount-dæk fra især kinesiske fabrikker.

»Det betyder, at mange af de dæk, der er kommet til landet, har vi ikke kunnet bruge til regummiering. Det har bare været til at smide væk igen. Skelettet har været for dårligt, og opbygningen i dækkene har været for uens. Når vi har skullet bearbejde dækkene i vores produktion, har det givet os alt for mange problemer,« forklarer Henrik Nielsen.

»Når vi kigger på regummiering, er vi i princippet ligeglade med, hvor mange kilometer dækket har kørt. Vi kigger på, hvordan skelettet ser ud, og der er bare for meget, der har været alt for dårligt.«

To store partnere

Vulkan Dæk har for nylig indgået et samarbejde med Michelin om at producere regummierede dæk under to af den franske fabriks regummierings-brands, nemlig ”Recamic” og ”New Life”. Vulkan har i forvejen et mangeårigt samarbejde med italienske Marangoni.

Vulkan laver såkaldt ”kold regummiering”, og processen starter med en grundig undersøgelse af de brugte karkasser, som fabrikken modtager. De bliver undersøgt med røntgen for at tjekke opbygningen, testet for at finde lufthuller, trykprøvet med laserteknologi mm.

»Det er ikke alle, der har valgt at bruge den slags penge på den del af produktionen med så stor kvalitetskontrol. I denne branche er det en forholdsvis stor investering, men det er for at kunne sige, at vi rent sikkerhedsmæssigt har gjort alt, hvad vi kan,« siger Henrik Nielsen.

Når karkassen er godkendt til brug, fjernes det gamle mønster på en maskine, og så bearbejdes karkassen bagefter for at udbedre stikskader fra sten, rust i kanttråden osv.

»Hvis et dæk med regummiering sprænger, så er det fordi, det er regummieret. Det skal vi bare håndtere på bedst mulige måde, og det gør vi ved at lave så stor kontrol på karkasserne. Vi vil gerne stå for at lave det bedste af det bedste inden for regummiering. For uanset hvor miljørigtigt det er – hvis tingene ikke kan holde, så kigger folkene ikke til miljøet.«

Herefter pålægges et tyndt lag gummi, inden slidbanen kommer på, og til sidst bliver dækket vulkaniseret. De nye slidbaner leverer Michelin i afskårede mål, som sættes på dækket. Til Marangoni-linjen benyttes en anden teknik, hvor slidbanerne leveres som en hel ring, der ”trækkes” på dækket.

Grøn gevinst – lige nu

De regummierede Recamic- og New Life-serier forhandles af den Michelin-ejede dækkæde Euromaster, som bevidst har valgt at opprioritere ”genbrug” med et direkte samarbejde med den danske producent.

»Med Recamic og New Life laver vi en bæredygtig dækpolitik, som bakker op om danske arbejdspladser, bidrager til den grønne omstilling, reducerer CO2-udslippet og tager hensyn til naturens ressoucer og hjælper med at løse transportbranchens klimaudfordringer. Og så giver det mulighed for at levere et dæk til en attraktiv pris i en god kvalitet,« siger Lars Skov-Andersen, ansvarlig for lastbildæk hos Euromaster i Danmark.

»Der snakkes meget om grøn omstilling i forhold til fremtidens lastbilmotorer osv. – men med regummierede dæk kan man starte lige nu fra den ene dag til den anden. Når man kan genbruge ting, giver det god mening at gøre det,« siger Lars Skov-Andersen.

De regummierede dæk kan bruges og godkendes til alle typer lastbil- og trailerdæk – undtagen på lastbilens foraksel.

Stort potentiale

Hvis regummiering igen skal øge markedsandelen, kræver det en ændring hos forbrugerne – i dette tilfælde vognmændene – som bliver nødt til at kigge på andet end indkøbsprisen, påpeger Henrik Nielsen.

»De vognmænd, der har fokus på dækvalget, vælger som regel en model, hvor man kører med de bedre dæk, fordi man ved godt, at det er billigere i længden,« siger han.

I dag er 26% af lastbildæk herhjemme regummierede. Hvad er det højeste potentiale for regummieringsdæk?

»Jeg vil sige 50-60%. Men der er mange ting, der spiller ind. De 60% skal nås ved, at man samtidig køber de bedre fabrikater af dæk, så karkasserne kan genbruges. Hvis kvaliteten er i orden, kan mange dæk regummieres to gange.«

Vulkan Dæk er mere end klar til at tage del i den håbede vækst i regummiering i de kommende år. Den nuværende fabrik spytter 22.000 dæk ud om året, hvoraf knap en fjerdedel bliver eksporteret til andre nordiske lande. Henrik Nielsen vurderer, at loftet i de nuværende rammer er på ca. 25.000 dæk – men ambitionerne for fremtiden er på op til dobbelt så mange dæk om året.

»Vi kunne godt ønske os, at vi havde noget, der var større. Og der er da nogle tanker i gang, også hos den nye generation, der er kommet med i firmaet. Men nu må vi se i de kommende par år. Under alle omstændigheder bliver vi her i byen,« fastslår Henrik Nielsen.

Står på mål for sig selv

Miljøgevinsten ved regummiering er ikke nok i sig selv til at sælge flere dæk. Alle led i kæden skal være med til at tage ansvar og tale genbrugsdækkenes ”sag”.

»Det er nogle tanker og nogle holdninger, der skal vækkes hos forbrugeren. Men det kan godt være, at vi som branche ikke har været gode nok til at få budskabet ud, og vi skal alle sammen være med til at tale det op.«

»Hvis du køber et regummieret dæk og er uheldig med det, så siger du, at det skal du aldrig have mere. Hvis du er uheldig med et nyt dæk, så siger du jo ikke, at du aldrig skal have et nyt dæk. Så finder du et andet fabrikat. Og det er dér, vi gerne vil hen med regummiering, at hver producent står på mål for det, de laver,« siger Henrik Nielsen.

»Regummiering er et segment, som ikke forsvinder, for der er så meget i det, både miljømæssigt og økonomisk. Det er bare et spørgsmål om, hvem der skal lave det. Og produktet skal være i orden, ellers får man aldrig vognmændene til det. Jeg er af den overbevisning, at det kun er det bedste, der overlever.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109