23948sdkhjf

Girteka: Vi vil have 10.000 lastbiler om to år

Den internationale organisation for vejtransport IRU afholder i begyndelsen af det nye år en konference med fokus på nye sikkerhedsløsninger inden for branchen.

Logistics and Innovation Forum hedder konferencen, som afholdes i London 21. februar. En af oplægsholderne vil være Kristian Kaas Mortensen, Director of Strategic Partnerships i det enorme vognmandsfirma Girteka Logistics, som har hovedsæde i Litauen og afdelinger i flere andre europæiske lande – herunder Danmark.

Med mere end 6000 lastbiler og 13.000 chauffører er Girteka på få år vokset til en dominerende aktør på det europæiske transportmarked.

»Min primære interesse ved arrangementer er altid at møde andre mennesker på tværs af branchen, samt at lytte og lære om de seneste trends og udviklinger. Dernæst håber jeg at kunne dele ud om nogle af Girtekas erfaringer og udfordringer, både i dag og i fremtiden,« siger Kristian Kaas Mortensen i et interview forud for konferencen.

»Girteka ser en stærk mulighed for fortsat, bæredygtig organisk vækst i vores branche. Vores vision er at eje og operere med en flåde på 10.000 lastbiler og trailere i slutningen af 2021, så på konferencen ser jeg frem til at diskutere, hvordan vi planlægger at opnå denne vækst, mens vi samtidig holder fokus på sikkerhed og innovation.«

Hvordan burger Girteka Logistics innovation til at forbedre sikkerheden?

»Vi arbejder på en række initiative for at forbedre sikkerheden i vores flåde, herunder arbejdet med vores egen e-Transport platform i de kommende år, hvilket jeg vil gå mere i detaljer med på konferencen.«

»Vi får også mest muligt ud af det, som teknologien kan tilbyde os. Bare sidste år investerede vi i en højteknologisk tablet til hver enkelt lastbil, som en kompatibel smartphone til hver eneste chauffør. Nu har vi 6000 højteknologiske lastbiler, hvor vi kan støtte chaufføren i realtid, uanset hvor han eller hun er,« siger Kristian Kaas Mortensen.

»Desuden har vi en ny flåde udstyret med en høj grad af systemer så som nødbremsesystemer, stabilitetskontrol and sporskifteassistent. På længere sigt vil automatisering forbedre sikkerheden ved at reducere menneskelige fejl og overbelastning af vejnettet.«

Hvilken rolle ser du landenes regeringer spille for at forbedre sikkerheden?

»Vores første prioritet er vores kerne-aktiv – nemlig vores mere end 13.000 fantastiske chauffører. I årevis har vi investeret i vores chaufførakademi for at sikre sikkerheden på vejene. Det har hjulpet os til at kunne tiltrække og fastholde de bedste chauffører i branchen.«

»Fra regeringer sætter vi pris på investeringer i infrastruktur, så som kvalitet i underlaget, vejbanemarkeringer, vejskilte og lyssignaler. Disse ting er alle vitale for at forbedre sikkerheden.«

Hvad ser Girteka Logistics som de største muligheder for innovation i vejtransporten?

»Du kan ikke åbne en avis i dag uden at læse om automatisering. Det vil åbenlyst være revolutionerende, når vi begynder at blive i stand til at få fuldt gavn af det. Selvom fuld implementering stadig er et stykke væk, så er i hvert fald delvis automatisering allerede i horisonten. Det vil forbedre sikkerheden på mange måder, og vi er i ivrige for at indføre disse teknologier i vores forretning.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094