23948sdkhjf

Godt nytår: Danske lastbiler har mindre at lave

- Cabotagekørslen i Danmark er fordoblet

Vær velkommen Herrens år. Og velkommen til et nyt år på Lastbilmagasinet.dk.


Ser vi på de danske lastbilers transportarbejde, kan vi håbe på, at 2020 starter bedre, end 2019 sluttede. For nye tal fra Danmarks Statistik viser, at det samlede transportarbejde, der beregnes i gods gange distance, faldt i tredje kvartal af 2019.

Faldet var på 7 procent, når man sammenligner med kvartalet før, og det samlede godsarbejde endte på 3,7 milliarder tonkm.

Og skulle nogen nu lige have glemt, hvad måleenheden tonkm er, så er det et udtryk for produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkilometer er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en kilometer.

Faldet skyldes ifølge Danmarks Statistik primært, at den internationale transport faldt med hele 25 procent, mens den nationale transport faldt med 2 procent. Faldet betyder, at den opadgående trend, der har været i danske lastvognes transportarbejde siden tredje kvartal sidste år, er knækket og nu går ned.


Cabotage og social dumping


I dagene lige op til jul blev EU-landene, EU-Kommisionen og EU-Parlamentet enige om en aftale om cabotagekørsel i forbindelse med vedtagelsen af den såkaldte EU-Vejpakke.

Aftalen sigter primært mod at forbedre mulighederne for at kontrollere, at reglerne overholdes, og at reglerne ikke bruges til social dumping, hvor chaufførernes arbejdsvilkår forringes gennem ringere løn og ringere arbejdsforhold.

Cabotagekørsel i Danmark udgjorde ifølge Danmarks Statistik 413 millioner tonkm i 2018. Det er en fordobling i omfang siden 2004. Det nationale transportarbejde i Danmark er i samme periode kun steget med 14 procent.

I 2004 var det primært lastbiler fra Tyskland og Luxembourg, som udførte cabotage i Danmark, mens det i 2018 var lastbiler fra Polen, Tyskland, Rumænien og Litauen.

Størst fremgang i Litauen, Letland, Polen og Rumænien

Blandt EU-landene havde Luxembourg i 2018 med knap 25 procent mest cabotagekørsel målt som procentdel af de luxembourgske lastvognes internationale transportarbejde. I 2009 var den tilsvarende procentdel 42 procent. Til sammenligning er 6 procent af danske lastbilers internationale transportarbejde cabotagekørsel.

Stort set alle lande har oplevet en vækst i cabotagekørsel målt i forhold til den internationale kørsel i perioden mellem 2009 og 2018 - undtagen Luxembourg og Sverige. Tallene for Belgien, Nederlandene og Bulgarien er dog næsten uændrede.

De største fremgange er ifølge Danmarks Statistik sket i lande som Litauen, Rumænien, Polen og Letland, som også er de lande, der er kommet ind på det danske transportmarked.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098