23948sdkhjf

Goodyear lancerer to nye dækserier til styre- og drivaksler

Goodyear har lanceret en ny dækserie under titlen Fuelmax Endurance. Den nye serie af dæk er udviklet til styre- og drivaksler.

Ifølge Goodyear er den nye produktserie den mest alsidige brændstoføkonomisk, man nogensinde har produceret, og alle størrelser har et B-mærke i brændstofeffektivitet ifølge EU’s mærkningsordning.

- Med den nye Fuelmax Endurance bringer vi den brændstofeffektivitet, der er kendt i forbindelse med kørsel på motorveje, til sekundære ruter og statsruter. Den er effektiv og slidstærk og giver lav emission og suverænt vejgreb samt langvarig ydeevne og højt kilometertal. Med denne nye produktserie ønskede vi at bygge bro mellem bæredygtighed og virkelighed i den daglige drift, siger Grégery Boucharlat, Vice President Commercial Europe hos Goodyear, i forbindelse med lanceringen af den nye dækserie.

Ifølge Goodyear reducerer den nye serie emissionsniveauet for nye tunge køretøjer med 2% i kuldioxidemissioner i gennemsnit sammenlignet med et C-mærket dæk til brændstofeffektivitet. I overensstemmelse med Europas overordnede ambition skal CO2-emissionerne fra nye erhvervskøretøjer reduceres med 15 % fra 2025 og frem og endda fordobles til 30 % fra 2030 sammenlignet med 2019-20-udgangspunktet.

- En reduktion på 2 % af rullemodstanden betyder en besparelse på ca. 1 ton CO2-emissioner og 400 liter brændstof pr. lastbil om året. Hvis en vognpark på 100 køretøjer skifter fra et dæk med C-mærke til et brændstofeffektivt dæk med B-mærke som Fuelmax Endurance, udgør det en potentiel besparelse på 100 tons CO2-emissioner og 40.000 liter brændstof om året. Du kan forestille dig potentialet, når vi begynder at gange antallet af køretøjer og vognparker, siger Maciej Szymanski, Marketing Director Commercial Business Unit Europe hos Goodyear.

Den nye produktserie er baseret på velkendte Goodyear-teknologier, ligesom den bruger tilpassede nyskabelser inden for styre- og drivakselpositioner til at kombinere brændstofeffektivitet med trækkraft/vejgreb og kilometertal.

Styredækket Fuelmax S Endurance kombinerer Goodyears gennemprøvede IntelliMax-ribbeteknologi i et design med 5 eller 6 ribber med smidigheden i ribbefordeling og rillegeometri. Forstærkningerne i skulderrillerne forbindes, når dækket ruller, hvilket øger dækkets robusthed og begrænser slitagen ved mere krævende kørsel på mindre veje, hvor stop-start-kørsel, kantstensslag, øget drejning og manøvrering samt kraftige nedbremsninger stiller ekstra krav til dækkene.

Den øgede mønsterdybde på udvalgte størrelser af styredæk resulterer i mere slidstærkt gummi og giver bedre vejgreb sent i brugslevetiden. Et innovativt slidbanemateriale med lavt energitab udligner den varmeproduktionen, der forårsages af belastningskræfter i styrepositionen. En række styredæk har også et optimeret sidemateriale, der bidrager yderligere til lavere emission og brændstofeffektivitet, da det reducerer fleksion og deformering af siden ved kørsel uden for motorvej.

Ud over det innovative slidbanemateriale til brug på drivakslen drager køredækket fordel af en dedikeret hærdningsproces, som yderligere optimerer rullemodstanden. Det retningsbestemte slidbanedesign omfatter et stort antal dybe lameller, dybe midterriller og flere bidekanter, som forbedrer vejgrebet og fjerner vand mere effektivt.

Både styre- og køredæk har opnået 3PMSF-certificering og er udstyret med RFID, der muliggør forbundet dækadministration. Kombineret med Goodyears løsninger til dækovervågning, herunder Goodyear TPMS, Drive-Over-Reader og den senest lancerede DrivePoint, kan levetiden og brændstofeffektiviteten også forbedres betydeligt.

Køredækket fås også som en førsteklasses TreadMax MoldCure-regummiering, der tilføjer øget kilometertal og samtidig giver de samme karakteristika og fordele som den nye innovative slidbane og reducerer dækomkostningerne med op til 30%.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143