Alle koncerter og alle festivaler er udskudt eller aflyst som følge af coronavirus og frygt for spredning af smitte.
Det går ikke kun hårdt ud over de mange musikere, scenefolk og lydteknikere, der mister deres sædvanlige indtægt. En af de underleverandører, der gør store koncerter og kulturarrangementer mulige, og som derfor er et uhyre vigtigt led i kæden, er de vognmænd, der har specialiseret sig i af transport af sceneudstyr af alle slags. Stokholm Transport i Rødovre er den slags vognmandsvirksomhed.
De er landets førende virksomhed, når det kommer til kørsel og opbevaring af scener og teknisk udstyr for koncertproduktioner for store pop- og rocknavne. Men med coronaens klamme greb om store dele af verden, er der nu fuldstændig gabende tomt i kalenderen. I hvert fald på den del, der har at gøre med koncerter. Og det er en stor del af forretningen for Stokholm Transport.
»Hvad vi gør lige nu? Vi river os i håret, og du kan bide dig selv i haserne på, at det her kan mærkes hos os. Vi har været nødt til at sende 15 af vores chauffører hjem. De får lønkompensation fra staten, men det er jo ikke den løn, de er vant til,« lyder det fra Lars Stokholm, der er ejer og adm. direktør i Stokholm Transport.
Stokholm Transport havde 65 chauffører inden coronakrisen for alvor brød ud. Nu er der 50 tilbage, og flere af dem kører ikke længere på fuld tid.
»Det har ramt os hårdt økonomisk. Vores sæson var lige gået i gang, da coronakrisen virkelig ramte. Så det var så dårligt timet for os, som det overhovedet kunne være. Vi er også ramt på den almindelige del af transporten, ikke kun på det område, der har at gøre med de større events,« siger Lars Stokholm.
Han har kolleger i Storbritannien, der også er specialiseret i kørsel af scener og teknisk udstyr og har 200 lastbiler, der alle står stille lige nu, og alle chauffører dermed er sendt hjem. Storbritannien er hårdt ramt af coronakrisen, hvor antallet af smittede stiger og kilder oplyser, at omkring 46 procent af alle landets lastbiler står stille og tusindvis af chauffører er sendt hjem med 80 procents lønkompensation.
Lars Stokholm har ikke meget håb for dette år, når det kommer til transportopgaver, der har at gøre med koncerter og større kulturevents. Men han har dog et spinkelt håb i sigte, som han krydser fingre for bliver virkelighed.
»Det kunne være dejligt, hvis der bliver givet grønt lys til efteråret og folk er så sultne efter koncerter, at der sker en opblomstring, og vi får noget at lave til den tid. Det kunne jeg godt håbe på. Vi får, som virksomhed, ingen kompensation for tabt indtjening. Når myndighederne taler om underleverandører i den her sammenhæng, så er det lydfolk og scenefolk, altså alle de tekniske folk. Vi får at vide, at vi er en vognmandsvirksomhed, så vi kan jo bare køre noget andet. Men det kan vi ikke bare, for det kører alle de andre vognmænd, der også er pressede, med,« slutter Lars Stokholm.