13. maj 2020 - 01:47

App linkNu på Google Play

- Hammeren skal falde hvis man undergraver konkurrenterne

- Hammeren skal falde hvis man undergraver konkurrenterne

13. maj 2020 - 01:47

Jakob Bargmann

»Et ægte nybrud i kampen mod social dumping.«

 

Sådan beskrev Socialdemokratiets social dumping-ordfører, Bjørn Brandenborg, det, da Folketinget forleden førstebehandlede lovforslaget, der blandt andet skal sikre dansk løn ved cabotagekørsel og vejdelen af en kombinereret transport i Danmark.

 

Regeringen nedsatte i efteråret et lovforberedende udvalg, der blandt andet skulle se på, hvordan der sikres ordnede forhold for chauffører, der kører i Danmark. Tiltagene blev gjort i kølvandet på Kurt Beier-sagen fra Padborg. Nu skulle det være slut med at se chauffører, der arbejder i Danmark under helt andre og ringe løn- og arbejdsvilkår end de danske.

 

»Lovforslaget bakkes op af arbejdsmarkedets parter og stort set alle partier. Det lover godt for den videre kamp mod social dumping. Danske vognmænd får mere fair og lige vilkår for at drive virksomhed. Hammeren skal falde, hvis man undergraver konkurrenter med uacceptable lave lønninger,« sagde Bjørn Brandenborg og slog fast, at man med lovforslaget skal følge omkostningsniveauet i de mest repræsentative overenskomster.

 

- Men hvad med udgangspunktet

 

Selv om der er bred politisk opbakning til lovforslaget hæfter flere politikere sig ved, at det dog ikke løser en fremtidig Kurt Beier-sag, da chaufførerne i slumlejren i kørte internationalt. Blandt andre Nye Borgerliges Mette Thiesen borede i det faktum:

 

»Vil det her løse den konkrete problemstilling, som var udgangspunktet?« spurgte hun og blev bakket op i spørgsmålet af Dansk Folkepartis Bent Bøgsted, der også havde svært at se, hvordan sådan et forslag havde stillet chaufførerne i slumlejren i Padborg bedre.

 

»Det løser jo ikke noget for dem, der kører ned gennem Tyskland,« sagde Bent Bøgsted.

 

»Det er et skridt på vejen, og med EU’s Vejpakke implementeret er vi nået endnu længere,« svarede Bjørn Brandenborg og tilføjede, at en række af de filippinske chauffører i Padborg også kørte cabotagekørsel.

 

- Respekt for foreningsfrihed

 

Hans Andersen (V) slog fast, at for mange udenlandske chauffører presser Danmark i knæ på grund af deres urimelige løn- og arbejdsvilkår.  

 

»Det sætter vi nu en stopper for. Det er et skridt i retning mod lige rammevilkår ved kørsel på danske veje,« sagde han.

 

»Hos Venstre er vi glade for, at vi tager kampen op mod løndumping, men bevarer respekten for foreningsfrihed og kollektiv arbejdsret,« sagde han.

 

Bent Bøgsted slog fast, at også DF støtter lovforslaget.

 

»Og finder man nogen, der overtræder reglerne, så send dem ud af landet omgående. Det hjælper ikke noget med advarsler og bøder,« sagde han.

 

K kræver præciseringer

 

SF’s Karsten Hønge sagde, at ”alt godt kommer til den, der venter”, og at det nu skal være slut med, at danske chauffører bliver ”smidt ud af bilerne” på grund af unfair konkurrence fra lavtlønslande, og arbejdsgivere, der ”griner hele vejen til banken”.

 

Enhedslistens Jette Gottlieb, der vikarierede for transportordfører Henning Hyllested, kalder lovforslaget ”hjerteblod” for Enhedslisten. Hun mener, at der nu bliver sat en bundgrænse for, hvor ringe chauffører kan blive behandlet.

 

Konservatives Niels Flemming Hansen er også tilhænger af ens rammevilkår i forhold til lønomkostningerne ved godskørsel på danske veje.

 

»Men jeg er bekymret i forhold til sikringen af foreningsfrihed. Der er fortsat behov for klare formuleringer i lovteksten og i bemærkningerne, så det fremgår tydeligt, at vognmænd også fremover kan vælge imellem flere forskellige landsdækkende overenskomster,« sagde han.

Liberal Alliance kalder derimod lovforslaget for både symbolpolitik og ringe.

 

»Lovforslaget når ikke ind til kernen af Kurt Beier-sagen. Forslaget nationaliserer i praksis løndannelsen på transportområdet med udgangspunkt i 3F’s overenskomst,« sagde Henrik Dahl (LA).

 

Og så mener han i øvrigt, at loven vil underminere princippet om arbejdskraftens fri bevægelighed.

 

Endelig mener Henrik Dahl, at der er tale om endnu et lag af bureaukrati med administrative byrder for erhvervet.

 

»Lastbiler kommer til at køre rundt med en lille anhænger med dokumenter,« sagde han lettere sarkastisk.

 

- Ensartet kontrol af alle

 

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) kalder lovforslaget en milepæl i at forhindre uanstændige løn- og arbejdsforhold for chauffører, der kører på de danske veje.

 

»Jeg vil understrege, at alle danske tilladelsesindehavere vil blive underlagt en ensartet efterfølgende kontrol, uanset deres overenskomstmæssige forhold,« sagde han.

 

Han sagde også, at der med loven vil være en ny kontrolopgave, der skal varetages dels af politiet og dels af Færdselsstyrelsen.

Læst i alt:

1441 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger