23948sdkhjf

Heftig debat om overenskomster: Politikere tordnede mod K

Det er ikke gået ubemærket hen, at Konservative valgte at trække støtten og ikke stemte for lovforslaget, der blandt andet skal sikre dansk løn ved cabotagekørsel og kombikørsel i Danmark. Et lovforslag, som tirsdag eftermiddag blev vedtaget af et bredt politisk flertal.

Transportordfører Niels Flemming Hansen (K) har sagt, at Konservative oprindeligt gik med i aftalen, fordi partiet fik indføjet, at der ikke skulle være monopol til en bestemt fagforening, og at modellen skulle være dynamisk, så de mest repræsentative overenskomster kan ændres over tid. Men Niels Flemming Hansen mener ikke, at det lovforslag, regeringen fremlagde, levede op til det ønskede. Han påpegede derimod, at det giver 3F et de facto-monopol på markedet, og at aftalefriheden er væk. Og derfor stemte Konservative – i øvrigt sammen med LA og Nye Borgerlige – tirsdag imod lovforslaget.

Under tredjebehandlingen og den endelige vedtagelse tordnede flere politikere imod de tre partier, der stemte imod, og særligt Konservative stod i skudlinjen.

»Der er tre partier herinde, der mener, vi giver monopol til 3F. Det gør vi ikke. Vi giver alle overenskomster mulighed for at blive forhåndsgodkendt. Lever de op til omkostningsniveauet - det gælder, KA, Krifa, Det Faglige Hus, og hvad de nu hedder de forskellige overenskomster udover dem, som 3F har – så har man en lige ret til at kunne tegne overenskomst,« sagde Bent Bøgsted (DF).

»Men det, der står tilbage, lige meget hvad man siger, er, at det her lovforslag drejer sig om at undgå social dumping i godskørselsbranchen. Og her må vi desværre konstatere, at Konservative, Nye Borgerlige og Liberal Alliance mener, at det er i orden at have social dumping i godsbranchen -det er sørgeligt. Er der vognmænd, der ikke har en overenskomst, så kan de også blive godkendt, bare de lever op til omkostningsniveauet. Vi kan også se, at de overenskomster, nogen ynder at kalde gule, de bliver anerkendt og kommer til at stå på Færdselsstyrelsens hjemmeside som anerkendte. Det er det korte af det lange,« sagde Bent Bøgsted.

Niels Flemming Hansen kaldte Bent Bøgsteds ord, om at de tre partier ikke vil gøre op med social dumping, for en ”udskamning”.

»Aldrig har jeg nogensinde hørt så meget vrøvl. Vi har klart et ønske om ens løn- og arbejdsvilkår på det her arbejdsmarked. Det, vi diskuterer, er, hvorvidt de overenskomster, der er på markedet, er sidestillet. Er der flere overenskomster, som man har sværere ved at opnå en godskørselsaftale med? Ja, det er der, nemlig for dem, du omtalte som de såkaldt ”gule fagforeninger”. Har man ikke en tilladelse 1. januar, hvilket man ikke har, da disse overenskomster først skal godkendes, så siger man altså nej tak til omsætning. Og det er den situation, som I med jeres stemmer stiller de her virksomheder i,« sagde Niels Flemming Hansen.

Enhedslistens Henning Hyllested gik på talerstolen med et skælmsk smil.

»Det er lige før, jeg tænkte, at jeg ikke skulle tage ordet, for det er jo en ren fornøjelse at opleve borgerligheden i den grad skændes indbyrdes om, hvad de stemmer for, og hvad de ikke stemmer for. Men Bent Bøgsted har jo ret. Det her lovforslag handler om at bekæmpe social dumping. I vores øjne er det her det største skridt, der overhovedet er taget i kampen mod social dumping på landevejen,« sagde Henning Hyllested.

»Hvis ikke overenskomster på landtransportområdet, som dækker mellem 85 og 90 procent af alle overenskomster på området, skulle være retningsgivende, så ved jeg ikke, hvilke overenskomster, der skulle være. Overenskomsterne er indgået af 3F på den ene side og de store arbejdsgiverorganisationer på den anden side – altså DI, ATL og DTL. Og jeg har ikke hørt de borgerlige partier, der nu ikke stemmer for lovforslaget, råbe ”monopol” efter de her organisationer. Nej, det er 3F, man ikke vil give monopol. Men 3F får ikke monopol med det her lovforslag – men de sidder altså på 85-90 procent af overenskomsterne, som dermed bliver retningsgivende. Det er selvfølgelig et værn mod, at man ikke kan komme med noget, der er ringere,« sagde Henning Hyllested.

»Jeg må sige, jeg er dybt forundret over, at Konservative Folkeparti kan finde på at stemme imod det her lovforslag. Og i bund og grund har Konservative vendt sig imod det, der er forholdene på arbejdsmarkedet - nemlig at der er nogle fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer, som indgår overenskomster. Der er ikke rørt ved foreningsfriheden. Folk må lave alle de fagforeninger, de vil. Men skal vi finde en retningsgivende overenskomst, må vi også finde dem, som dominerer. Og alle andre overenskomster skal vurderes i det lys. Jeg synes, LA, Konservative og Nye Borgerlige får skabt et problem, som ikke er der. Men I får også skabt en afstandtagen til, hvordan forholdene er på det danske arbejdsmarked, og det fatter jeg ikke, Konservative kan holde til,« sagde Henning Hyllested.

Med loven, der træder i kraft 1. januar 2021, skal danske vognmænd følge lønniveauet i de mest repræsentative overenskomster for at kunne få og opretholde en godskørselstilladelse.

Udenlandske vognmænd, der udstationerer chauffører til at køre cabotagekørsel eller kombineret transport i Danmark, skal aflønne deres chauffører med en fastsat timesats, der er beregnet på baggrund af overenskomstniveauet i de retningsgivende overenskomster på transportområdet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093