23948sdkhjf

Flere lastbiler her trods corona-nedlukning

- Men stadig færre biler end budgettteret

Den er stadig en torn i øjet på mange, og der er stadig en markant modstand mod tingenes tilstand.

Det drejer sig om Kronprinsesse Marys Bro. Broen over Roskilde Fjord, der åbnede i efteråret 2019, er nemlig stadig genstand for en heftig debat, og som de fleste nok ved, er stridens kerne, at mange er meget utilfredse med, at der er brugerbetaling på broen.

Men brugerbetaling eller ej, så er der altså fremgang at spore i trafiktallene over broen.
Det gennemsnitlige antal daglige passager over broen har således i 2. kvartal af 2020 været på 2.993, hvoraf 2.349 var køretøjer op til 3,5 ton (ekskl. motorcykler). 415 passager skete med køretøjer over 3,5 ton. Det oplyser bestyrelsesformand for Fjordforbindelsen, Leif Tullberg, til Lastbil Magasinet.

Rekord i juni

»Den gennemsnitlige daglige trafik er steget markant med samlet set 32,4 procent for andet kvartal i forhold til første kvartal mod en budgetteret forventning på 18 procent,« siger Leif Tullberg.

Bestyrelsesformanden påpeger også, at første kvartals afslutning var præget af nedlukningen i forbindelse med coronakrisen, men at den fortsatte store stigning i trafiktallene gennem alle tre måneder i andet kvartal ligger betydeligt over det, der har kunnet observeres på det øvrige statsvejnet.

Trafiktallene på Kronprinsesse Marys Bro nåede i juni det hidtil højeste niveau siden åbningen, da 104.000 trafikanter passerede broen, og bestyrelsesformanden hæfter sig ved, at rekorden altså kom i hus på trods af, at dele af Danmark fortsat var påvirket af nedlukningen og ændringer i transportmønstrene.

Stadig færre biler end budgetteret

Fjordforbindelsen Frederikssund har netop fremlagt sin halvårsrapport for perioden 1. januar – 30. juni 2020. Heri lyder det blandt andet, at lastbiltrafikken har været stabilt stigende under corona-nedlukningsperioden.

Men ser man på de samlede trafiktal, er der dog stadig for få køretøjer, der passerer broen, i forhold til hvad Fjordforbindelsen Frederikssund havde budgetteret med.

»Baseret på den forventede indsvingsperiode på fem år, har Fjordforbindelsen Frederikssunds strategi for 2020 været, at der i gennemsnit skulle køres 3.500 ture over forbindelsen i døgnet, og året startede lovende med 6,7 procent vækst i trafikken januar til februar. Men hvad der indledende lignede fremgang, blev på få dage i marts vendt til en markant nedgang i trafikken på 30 procent, da coronakrisen tvang samfundet i stå, og størstedelen af befolkningen blev bedt om at blive inden for hjemmets fire vægge,« fremgår det af halvårsrapporten.

Men fra Fjordforbindelsen Frederikssunds side mener man altså, at det i forbindelse med corona-nedlukningen er værd at hæfte sige ved, at broforbindelsen til sammenligning klarede sig bedre end resten af landets vejnet, hvor der i gennemsnit var 42 procent nedgang i trafikken.

»Men resultatet af coronakrisen har stadig været, at vi har set os nødsaget til at nedjustere budgettet for 2020 med 30 procent frem til og med december. Vi vurderer dog fortsat, at det er muligt at overholde tilbagebetalingskravet for forbindelsens lån på 40 år,« lyder det i halvårsrapporten.

Det koster 41 kroner for køretøjer over 3.500 kg at passere broen, 14 kroner for køretøjer under 3.500 kg, mens motorcykler kører gratis over broen.

Samtidig med indvielsen af den nye Kronprinsesse Marys Bro den 30 september 2019 blev den gamle Kronprins Frederiks Bro over Roskilde Fjord lukket ned for lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078