23948sdkhjf

Højere bøder for ulovligt ugehvil: Ude af proportioner

Når regeringen ønsker at forhøje bøderne for ulovlig afholdelse af det regulære ugehvil i lastbil, er det for at gøre op med ulige konkurrencevilkår, nomadechauffører og social dumping.

I et notat fremlagt for folketingets transportordførere mandag 2. september, meldte transportminister Benny Engelbrecht ud, at det skal være slut med bøder på blot 1.000 kroner til chaufføren og 2.000 kroner til vognmanden, hvis der afholdes ugehvil i lastbilens førerhus. Bødeniveauet er simpelthen for lavt til, at det har den afskrækkende effekt på, der er brug for, hvis chaufførens arbejdsvilkår skal sikres.

I lovforslaget er der lagt op til, at det fremover skal koste chaufføren 10.000 kroner og vognmanden 20.000 kroner, hvis der afholdes ugehvil i førerhuset.

Hos SF er de positive over for forslaget, men partiets transportordfører, Anne Valentin Berthelsen, har peget på, at der samtidig er en bekymring over, at chaufførerne står til meget høje bøder, hvis lovforslaget bliver til lov.

»Chaufførerne bliver presset af vognmændene til at afholde det regulære ugehvil i lastbilen, så vi mener ikke, at chaufføren skal straffes så hårdt, som lovforslaget lægger op til,« har Anne Valentin Berthelsen udtalt til Lastbil Magasinet. Hun vil tage bekymringen op med transportministeren ved lejlighed.

Lastbil Magasinet har spurgt ITD, hvad deres holdning er til transportministerens forslag om at forhøje bøderne for ulovligt afholdelse af ugehvilet i førerhuset. Jørn-Henrik Carstens, der er chef for den politiske afdeling i ITD, svarer.

Hvad er ITD's holdning til, at regeringen vil hæve bøderne markant (10.000 kr. til chauffør og 20.000 kr. til vognmanden), hvis der afholdes ugehvil i førerhuset?

»Det nytter ikke noget at hæve bøderne, hvis ikke området kontrolleres effektivt. I første omgang er problemet, at myndighederne ikke i tilstrækkelig grad har håndhævet reglerne omkring afholdelse ugehvilet uden for førerhuset. ITD går ind for klare og tydelige regler og effektiv kontrol, hvis ikke det er på plads, er bødestørrelsen ligegyldig. Samtidig er man er også nødt til at forholde sig til, at der mangler parkerings og overnatningsfaciliteter, det hjælper højere bøder alene heller ikke på.«

Vil det, set med jeres øjne, kunne sætte en stopper for de dårlige vilkår nogle udenlandske chauffører arbejder under?

»Ikke hvis man fortsat ikke håndhæver reglerne i tilstrækkelig grad. Både danske og udenlandske chauffører er i forvejen under pres når de skal finde egnet parkering i forbindelse med pauser og hvil, det hjælper højere bøder alene, ikke på. Vil man sikre bedre vilkår, er det afgørende at sikre tilstrækkelig parkeringskapacitet og ordentlige overnatningsfaciliteter ved eller i nærheden af motorvejene.«

SF har peget på, at det kan have en social slagside at hæve bøderne til 10.000 kr. for chaufførerne. Deler I den holdning?

»10.000 kroner i bøde til chaufføren, synes at være ude af proportion, især hvis formålet er at give chaufføren bedre vilkår.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095