17. juni 2020 - 01:45

App linkNu på Google Play

Høringssvar fra Hærvejskomitéen: Tag beslutning om linjeføring nu

17. juni 2020 - 01:45

Høringsfasen for Midtjysk Motorvej blev afsluttet 15. juni, og Hærvejskomitéen, der arbejder for en ny midtjysk motorvej, har en klar opfordring til politikerne i sit høringssvar: Få taget en beslutning om linjeføring hurtigst muligt, så man kan slette de øvrige streger på kortet, der ikke skal bruges.

»Rigtigt mange mennesker har nu været fanget gennem flere år i en situation, hvor de ikke ved, om de er købt eller solgt i deres eget hjem. Det har store menneskelige omkostninger, og vi får mange henvendelser fra bekymrede folk, der savner svar,« siger Poul Andersen, formand for Hærvejskomitéen og medlem af regionsrådet for Region Syddanmark, i en pressemeddelelse.

»Vi har nu fået en grundig VVM-undersøgelse og forundersøgelse, der dækker hele strækningen Haderslev-Hobro, så det faglige grundlag er på plads. Politikerne kan beslutte en linjeføring, mange berørte grundejere kan komme videre med deres liv, og så kan projektet gennemføres, efterhånden som pengene findes. Næste naturlige skridt er projektering og anlæg af den sydlige del samt VVM-undersøgelse for den nordlige del – begge dele bør sættes i gang nu.«

Poul Andersen siger også, at den samlede samfundsrente er på 5,4 pct. for de bedste linjeføringer, når alle etaper er gennemført, og hele 31 borgmestre fra det meste af Jylland står sammen i en fælles appel om Midtjysk Motorvej.

»Det er den langsigtede løsning i kombination med udvidelse af E45. Både trafikken, økonomien og den sunde fornuft er til stede, og vi ser nu konturerne af den store corona-regning, der venter eksportvirksomhederne. Det er vigtigere end nogensinde at sikre deres globale konkurrencekraft, bl.a. med bedre og mere stabil infrastruktur,« påpeger Poul Andersen.

Læst i alt:

583 gange

Læses i øjeblikket af:

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181