23948sdkhjf

- Hva’ fanden skal jeg gøre, hvis de tager kortet?

Lastbil Magasinet har talt med en chauffør, der 22. februar blev stoppet af tungvognspolitiet og nu står til at mærke de skærpede bøder for sikkerhedskritiske fejl og mangler

Den chauffør, der tilsyneladende er første mand til at føle de nye skærpede sanktioner for sikkerhedskritiske fejl og mangler, forklarer til Lastbil Magasinet, at han tjekkede både trækker og trailer, som han altid gør, inden han satte sig bag rattet og kørte. Der var intet usædvanligt at komme efter.

»Det var 22. februar. Jeg hentede traileren hos en større kæde, gik en runde og tjekkede lys og dæk og at alt så ordentligt ud. Jeg kunne godt se, at traileren ikke var ny, men jeg kunne ikke se, at der skulle være noget i vejen med den. Jeg havde bremset to gange og holdt stille 20 minutter, da jeg blev taget ind til kontrol ved Ålsbo, så bremserne var kolde. Tungvognsbetjentene tjekkede køre- og hviletid, og der var selvfølgelig ikke noget, de tjekkede papirer og trækkeren og så kom de til traileren. De ville have den på bremseprøvestanden tre gange, og efter det siger en af betjentene, at jeg står til en bøde på mellem 2.500 og 10.000 kroner eller derover, men jeg skal regne med, at bøden nok vil lande over 10.000 kroner. Jeg synes, det er pisse urimeligt, undskyld udtrykket. Hvordan er det, jeg skal vide, at traileren ikke bremser det, den skal? Jeg er ikke synsmand, og jeg har ikke traileren på en bremseprøvestand, når jeg henter den,« siger chaufføren Lasse, der kun vil have sit fornavn frem. Redaktionen er bekendt med hans fulde navn.

Han har været lastbilchauffør i 11 år, kører både i Danmark og udlandet og han vil ikke finde sig i den behandling, han betegner som ødelæggende for erhvervet. Efter pladerne var blevet klippet på traileren, tog Lasse hjem til sin kæreste og børn, hvor han fortalte, hvad der var sket.

»Min kæreste var ikke ligefrem glad, men hun sagde også, at det jo ikke var noget, jeg kunne gøre for. Vi har da talt om, at hvis jeg får en bøde på 10.000 kroner, så har vi ikke råd til at tage på sommerferie med børnene. Det er trist, synes jeg. Men det er ”bare penge”. Hvad fanden skal jeg gøre, hvis de tager kortet?« lyder det fra Lasse.

Han mener, at mange af de trailere, chauffører henter hos større steder i dag er i så dårlig stand, at det nærmest er blevet normalt. Han ved også godt, at han kan komme i modvind, når han siger sådan, for flere vil sige, ”Så må I jo bare sige nej til trailerne”.

»Men det er bare ikke sådan lige til. En trailer kan godt være af ældre dato, uden der er noget galt med den. Og hvis du står der som chauffør og ringer til disponenten, som du skal hente en trailer for, og siger, at du synes traileren er lidt slidt, for igen… du kan jo ikke vide, om den bremser, som den skal ved at kigge på den med det blotte øje, og du gør det mange gange nok, så vil disponenten tage fat i din vognmand og sige ”Hvad sker der for den her chauffør? Han brokker sig konstant. Enten kører I for os eller også gør I ikke,« siger Lasse.

Efter tungvognskontrollen ved Ålsbo 22. februar hvor Lasse får at vide, at han står til en bøde i 10.000-kroners-klassen og en betinget frakendelse af kørekortet, kontaktede han tungvognsadvokat Jacob Formann. Lige nu ligger sagen på advokatens bord, indtil den, efter alt at dømme, bliver bragt for retten.

»Jeg prøver ikke at tænke alt for meget på det og få hverdagen til at fungere. Hvis jeg mister kørekortet, så er jeg færdig. Jeg skal betale mad og afdrag på bil og hus, og det hænger ikke helt sammen med at miste kørekortet, når jeg lever af at køre lastbil,« siger Lasse.  

Når du tænker tilbage på den dag, er der så noget, du kunne have gjort anderledes?

»Nej. Jeg synes ikke, jeg kunne have tjekket traileren bedre. Jeg er chauffør, jeg er ikke synsmand.«  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063