23948sdkhjf

- Hvis vi slukkede "hovedafbryderen" kunne vi kun nå 10 procent

Der var ros til Danske Fragtmænd fra borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard, da fragtmændene forleden satte sin første el-lastbil i drift i Aarhus. En Fuso eCanter, der skal køre distribution om dagen i Aarhus' midtby.

- Vi står midt i en klimakrise, som betyder, at vi alle sammen må gøre noget. I Aarhus har vi sat en ambitiøs målsætning om, at vi i 2030 skal være klimaneutrale. Og når ca. 52 procent af den CO2-udledning, der er i Aarhus på nuværende tidspunkt, kommer fra transporten på grund vores behov for mobilitet af mennesker og varer, så er det klart, at vi har brug for, at der er nogen, der viser vejen. Det er I med til at gøre med den investering og den risiko, I løber med at prøve det her af, sagde borgmesteren henvendt til Danske Fragtmænd.

Jacob Bundsgaard sagde, at tager man ”den helt store hovedafbryder” på Aarhus Kommune som organisation og slukkede lyset i daginstitutionerne, holdt op med at køre med busser osv., så kunne kommunen kun nå ti procent af sin klimamålsætning.

- Så vil der mangle 90 procent, og det er jer og os alle sammen, der skal være med til at løse det, og derfor kan vi kun løse det gennem partnerskaber, og derfor er det fedt, at Danske Fragtmænd er med på både at prøve ny teknologi af, gå forrest, vise vejen for andre og være med til at drive den her udvikling, sagde Jacob Bundsgaard.

Men ét er at have teknologien, men bagved skal der også ligge en masse struktur, der skal passe til den teknologi, der er til rådighed, og det var noget, også divisionschef hos Danske Fragtmænd Kenneth Jespersen kom ind på, da han talte med Lastbil Magasinet.

 

Fuso eCanteren kan oplades på godt en time med en hurtiglader, rækkevidden er på 100 km, og nyttelasten er på op til tre ton – afhængigt af opbygningen. Danske Fragtmænd har også en el-lastbil kørende i Odense, og inden længe når man op på to i København, hvor der allerede kører en.

- Med en el-lastbil skal du i hvert fald være meget forberedt på, hvad det er, du skal køre. Den største udfordring er manglen på ladestandere. Men hvad kommer først hønen eller ægget. Nu går vi i hvert fald forrest og gør os nogle erfaringer. Vi vil gøre os erfaringer i hvert fald i det næste års tid, sagde Kenneth Jespersen.

 

Han tilføjede, at prisen på el-lastbilen er to til tre gange højere end en konventionel lastbil, og at politikerne i Danske Fragtmænds øjne derfor nu må lægge en plan for, hvordan man får el-lastbilerne rullet ud og får fornyet hele el-nettet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125