23948sdkhjf

- Inkasso er fint – men klampning skal der til

Myndighederne har fundet en inkassovirksomhed til at inddrive udenlandske lastbilers ubetalte p-afgifter. Undersøgelser havde nemlig vist, at op imod 80 procent af de afgifter, som udenlandske lastbiler får i Danmark, forbliver ubetalte. Lige nu anslås det, at der er ubetalte bøder for 2019/2020 i størrelsen 13-14 mio. kr. relateret til udenlandske lastbiler.

DTL anser initiativet som et fremskridt men ønsker en ordning med klampning af vogntoget, indtil afgifterne er betalt. Sådan lyder det i brancheorganisationens Årsorientering 2020:

- Klampning er nemlig en én-gang-for-alle-løsning: Dels sikrer det betaling ved kasse 1, dels tvinger det de virksomheder, der spekulerer i lavtlønschauffører og social dumping, til at sikre ordentlige forhold for chauffører, herunder reel overnatning. Dermed hindres den forretningsmodel, der er bygget op om konkurrenceforvridning gennem brug af lavtlønschauffører, og at man kan køre på kanten eller på den gale side af reglerne i for eksempel Danmark.

- En medlemsundersøgelse foretaget af DTL’s magasin i starten af februar i år har vist, at netop forholdene på rastepladserne, herunder den manglende kapacitet, har stor bevågenhed blandt DTL’s medlemmer. 70 procent af de adspurgte vognmænd ønsker etablering af flere p-pladser langs motorvejene, og knap 43 procent ønsker flere kommunale p-pladser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062