23948sdkhjf

IRU: EU's CO2-mål er urealistisk

Vejtransporterhvervet bifalder CO2-reduktionsmål som bidrag til at spare brændstof. Debatten om CO2-reduktionsmål er aktuel, da det vil medvirke til at få mere brændstoføkonomiske lastbiler på markedet.

Den internationale organisation for vejtransport, IRU, er bekymret over, at 2030-målet på 35%, reduktion af CO2-udledning, der blev vedtaget i sidste uge af Europa-Parlamentets ENVI-udvalg, er urealistisk, når man kun koncentrerer sig om udstødningsemissioner.

Målet for 2030 bør først fastsættes under revisionen i 2022, når der foreligger flere oplysninger, mener IRU. Matthias Maedge, som er chef for IRUs arbejde i EU, udtalte i den anledning:

»På baggrund af den nuværende teknologiudvikling vil en reduktion på 35% kunne bevirke overgang til elektrificering, som ikke vil være markedsklar til langdistanceoperationer. Derfor vil vi kunne se et skift af investeringer til mindre og mindre effektive køretøjer for at opfylde det fastsatte mål, hvilket i sidste ende skaber større trafikbelastning og dermed flere CO2-emissioner.«

Den samme risiko ligger der ved en sammenligning med et nul-emissions køretøj, og IRU advarer om, at et sådant system reelt kun kan få effekt hos distributionskøretøjer. Flydende naturgas (LNG) forbliver et centralt alternativ for tunge lastvogne til at nå målet om

dekarbonisering.

IRU har også opfordret medlemmerne af Europa-Parlamentet (MEP'erne) til at ændre metode i retning af en samfundsøkonomisk tilgang og glæder sig over den vedtagne ændring om på længere sigt at arbejde hen imod en analysemetode baseret på livscyklus.

Den nuværende fokus på emissioner anerkender ikke nødvendigheden af avancerede biobrændstoffer, herunder biometan og syntetiske brændstoffer (e-brændstoffer), som er vigtige omkostningseffektive foranstaltninger til at hjælpe med at dekarbonisere vejtransporten, fremhæver IRU.

Forud for afstemningen i EU-Parlamentets plenarforsamlingen i november og den igangværende debat i Rådet opfordrer IRU parlamentarikerne og medlemsstaterne til at sætte videnskaben foran det politiske og tage hensyn til den forretningsmæssige virkelighed. Standarder bør efter IRU’s opfattelse i sidste ende baseres på teknologisk gennemførlighed og kommerciel levedygtighed.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.048