Italien skærper regler for cabotage-kørsel
Kæmpebøder og tilbageholdelse af køretøjet i tre måneder. Det er de sanktioner, som italiensk politi fremover tager i brug over for vognmænd uden for EU, som ulovligt kører cabotagekørsel i landet.
Ifølge ITD har det italienske transportministerium i en skrivelse præciseret, at man ved kombineret transport betragter en tilsluttende vejgodstransport på italiensk territorium som cabotage – ikke som en del af en international transport.
Skal registreres
I forbindelse med kombineret transport anser Italien "cabotage" for at være vejstrækningen før og efter et motorkøretøj kører op på toget eller om bord på færgen. Heraf følger, at sådanne transporter kun lovligt kan udføres af EU-vognmænd med ret til at udføre cabotage i EU-lande.
Cabotagekørsel skal registreres i en særlig italiensk kørselsrapport eller logbog. Kørselsrapporten skal være i køretøjet under udførelse af cabotage, og den skal udfyldes, før transporten påbegyndes. Tidspunkt for indkørsel i og udkørsel af Italien skal noteres af chaufføren.
Store bøder
Stopper italiensk politi ikke-EU-vognmænd, vognmænd omfattet af overgangsordningerne eller EU-vognmænd uden den italienske kørselsrapport, er straffen en bøde på mindst € 2.065. Hertil kommer, at køretøjet tilbageholdes i tre måneder - i gentagelsestilfælde konfiskeres køretøjet.
Transportører fra Estland, Litauen, Slovakiet og Tjekkiet har ikke tilladelse til at udføre cabotage i Italien (og EU) før tidligst 1. maj 2006. Transportører fra Letland, Polen og Ungarn kan tidligst udføre cabotage fra 1. maj 2007. Disse landes overgangsordninger mht. cabotage kan forlænges op til 3 år. Dog skal cabotagekørsel være fuldstændig liberaliseret i alle EU-lande fra den 1. maj 2009.