23948sdkhjf

ITD ønsker flere udspil til vækst

Lavere brotakster og nødspor på fynsk motorvej er godt, men finanslovsforslag er langt fra ambitiøs nok, ifølge ITD.

Det melder brancheorganisationen ITD som kommentar til regeringens udspil til en ny finanslov.

ITD savner en klar og offensiv prioritering af vejgodstransporten og en langsigtet vækststrategi for transporterhvervet generelt.


- Regeringen har i sit finanslovsforslag desværre ikke de store vækstambitioner for vejgodstransporten. Lavere takster på Storebælt og et nødspor på E20 er ganske udmærket, men det batter intet i forhold til at udløse det vækstpotentiale, der ligger i dansk vejgodstransport. Vi havde håbet på nye investeringer i både fysisk og digital infrastruktur samt nye midler til vækstorienterede innovative satsninger inden for digitalisering, siger ITD’s administrerende direktør Carina Christensen.

Vækstteam ønskes
Til gengæld viser regeringsudspillet, at ITD’s målsætning om et vækstteam for vejgodstransporten må og skal forfølges. Andre vækstteam som blandt andet Søfarten får 105 mio. kroner årligt til at udvide DIS-ordningen og 10 mio. kroner årligt til at omlægge registreringsafgiften i tinglysningsafgiftsloven. Life Science får 30 mio. kroner årligt til at understøtte anbefalingerne fra vækstteamet, melder ITD videre.


- Regeringens finanslovsudspil understreger behov for et værksteam for vejgodstransporten. Regeringen lytter nemlig til sine vækstteam og følger deres anbefalinger. ITD har længe ønsket et vækstteam for vejgodstransporten, og den målsætning vil vi forfølge i de kommende finanslovforhandlinger, tilføjer Carina Christensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094