23948sdkhjf

Nedsat p-tid kan give store problemer

ITD advarer Folketingets politikere før ny finanslov.

Tidsbegrænsning på 24 timer for parkering på rastepladser på det statslige vejnet kan meget vel blive en del af den kommende finanslov, melder ITD. Brancheorganisationen advarer Folketingets politikere mod at begrænse chaufførernes mulighed for at holde deres lovpligtige hvil.

Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti har i finanslovforhandlingerne spillet ind med et forslag om at indføre tidsbegrænsninger på 24 timer for parkering på rastepladser på statsvejnettet.

Se på konsekvenser

ITD opfordrer politikerne til at foretage en grundig vurdering af konsekvenserne af forslaget, inden man træffer en beslutning. Tidsbegrænsning på brug af rastepladser på statsvejnettet vil skabe store problemer for transporterhvervet og have omfattende afledte konsekvenser.

Ifølge loven skal alle chauffører holde hvil, og med en tidsbegrænsning på parkering på de statslige rastepladser kan chaufførerne se sig nødsagede til at holde deres lovpligtige hvil i for eksempel industrikvarterer eller ved motorvejsafkørsler.

Del af jobbet

Carina Christensen, administrerende direktør i ITD:

- Hvil i lastbilen er en del af jobbet for en chauffør, præcis som hvil på skibet er en del af jobbet for en søfarende. EU-reglerne kræver, at chaufførerne afholder både daglige hvil og ugentlige hvil i op til 45 timer. Lovgivningen er begrundet i hensynet til trafiksikkerheden. Derfor parkerer lastbilerne på rastepladserne, og derfor skal der naturligvis være parkeringsfaciliteter langs statsvejnettet. Hvis de ikke findes eller er begrænsede, så må chaufførerne køre lastbilen andre steder hen for at overholde de lovpligtige hvil. Det er på ingen måder hensigtsmæssigt.

Udvidede og bedre p-pladser

Ifølge ITD har transportbranchen tværtimod brug for udvidelser og forbedringer af rastepladserne.

- Vores medlemmer ønsker flere velfungerende rastepladser med relevante servicetilbud landet over - både langs og uden for motorvejsnettet. Behovet for udvidelser og forbedringer af rastepladerne bliver kun større, og vi har her og nu brug for en gennemarbejdet analyse af det fremtidige kapacitetsbehov. Som vi ser det, er en begrænsning af parkering på rastepladser et skridt i den helt forkerte retning, siger Carina Christensen.

Hun har også tidligere henvendt sig til transportminister Ole Birk Olesen (LA) med en opfordring til at udvide rastepladsernes kapacitet i Danmark.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188