23948sdkhjf

ITD-formand: Østeuropæiske biler sendes hen hvor de kan udkonkurrere danske vognmænd

En rumænsk kommissær skal ikke stå i vejen for vejpakken!

Sådan lyder det fra Christian Sørensen Madsen, bestyrelsesformand for ITD, der hver måned kommer med en hilsen til medlemmerne. Denne gang kommenterer han, at den rumænske EU-transportkommissær, Adina Valean, nu forsøger at stikke en kæp i hjulet på EU-Vejpakken og kravet om, at lastbilerne skal tilbage til hjemlandet senest hver 8. uge.

Og det falder bestemt ikke i ITD-formandens smag, kan man læse af mailen til medlemmerne, som Lastbil Magasinet har fået indsigt i:

»I ITD ærgrer vi os over, at den rumænske transportkommissær har brugt sommerferien til igen at forsøge at stikke en kæp i hjulet på vejpakken, herunder særligt forslaget om at lastbilerne skal returnere til hjemlandet hver 8. uge. Kommissionen mener, at forslaget kan være i strid mod den europæiske grønne pagt og Det Europæiske Råds godkendelse af målet om et klimaneutralt EU senest i 2050.«

»Den påstand har efter min opfattelse ingen gang på jord. I dag bliver østeuropæiske lastbiler sendt fra øst til vest og nord til syd uden nogen som helst hensyntagen til miljø og tomkørsel, men udelukkende for at være der, hvor de via deres billige lønninger kan udkonkurrere i vores tilfælde danske vognmænd. I fremtiden vil det være transportopgaverne, der afgør, hvor bilerne skal køre hen og ikke billige chaufførlønninger. Vejpakken vil netop være med til at sikre, at det i højere grad bliver transportopgaverne, der flytter lastbilerne fra sted til sted i Europa og ikke chaufførlønninger. Det vil kun være med til at gavne miljøet, da tomkørsel på den måde mindskes. De enkelte landes vognmænd vil derfor på sigt komme til at køre mere af det gods, der transporteres og produceres i det enkelte land. Det må da alt andet lige være mere miljørigtigt.«

»I ITD mener vi, at Vejpakken – med alle elementer i pakken – er yderst vigtig at få gennemført, og heldigvis tyder intet på, at Kommissionen anført af den rumænske kommissær får held med deres forsøg på at yde modstand. Der er nemlig intet nyt i Kommissionens modstand mod vejpakken. De har fremført deres argument flere gange under forhandlingerne, og det er en bekymring, som politikerne i både EU-Parlamentet og Ministerrådet har været bekendt med forud for deres vedtagelser af pakken. Politikerne har stået fast på Vejpakkens fulde indhold, og som EU-Parlamentariker Søren Gade har påpeget skal man nok også se på den rumænske transportkommisærs udmelding som et forsøg på at markere sig i forhold til sit eget bagland. Derfor er jeg også fortrøstningsfuld i forhold til, at Vejpakken nok skal blive implementeret sådan, som den er vedtaget. Vejpakken har været længe nok undervejs – nu skal den sættes i kraft, og vi vil fra ITD holde skarpt øje med, at tingene forløber som planlagt.«

»Den første del af vejpakken er da også godt på vej. Allerede den 20. august træder nye køre- og hviletidsregler i kraft. Det kan du blandt andet høre mere om, når ITD inviterer til informationsmøde med teknisk gennemgang af de nye køre- og hviletidsregler fredag den 14. august i Fredericia.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078