23948sdkhjf

ITD: Kølig modtagelse af finanslov

Regeringen har torsdag præsenteret sit finanslovsudspil for 2019. Desværre rummer udspillet ingen store ambitioner for den danske vejgodstransport, mener man hos ITD.

Der afsættes ikke midler til nye vejinvesteringer, og der er ikke afsat midler til opfølgning på de kommende anbefalinger fra regeringens vækstteam for handel og logistik. Et lyspunkt er dog en ramme på 600 mio. kroner, hvoraf der blandt andet afsættes midler til bedre erhvervsuddannelser, et robust arbejdsmarked og opfølgning på Disruptionrådets arbejde, som på sigt kan få en positiv afsmitning på den fremtidige udvikling i dansk vejgodstransport, mener ITD.

Selvom regeringens egen ekspertgruppe for fremtidens mobilitet i foråret kraftigt påpegede, at fremtiden byder på stigende trafik og markant større trængselsproblemer, så har dette budskab ikke givet genklang i regeringens netop offentliggjorte finanslovsudspil. Der er ingen nye vejinvesteringer i sigte, men alene afsat midler til en forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.

»Vi står nu og i fremtiden overfor massive trængselsproblemer. Derfor er det også ærgerligt, at der i dette års finanslovsudspil ikke er prioriteret midler til nye vejinvesteringer. Det er faktisk bemærkelsesværdigt, at infrastruktur nærmest ikke er nævnt – udover en forundersøgelse af en Kattegatforbindelse. Alle ved, at der er brug for en ny masterplan for infrastrukturen i Danmark. Vi håber og forventer, at regeringen meget snart vil levere et særskilt og ambitiøst infrastrukturudspil,« siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Regeringen nedsatte i foråret et vækstteam for handel og logistik, som her i efteråret skal komme med deres anbefalinger for blandt andet de fremtidige vækstperspektiver for vejgodstransporten. I finanslovsudspillet lover regeringen at følge op på disse anbefalinger, men desværre er der ikke afsat nogen midler til formålet, lyder det fra ITD.

»Vi har længe ønsket et vækstteam for transport og logistik, og vi var meget tilfredse, da det endelig blev nedsat. Nu er det selvfølgelig helt afgørende, at der bliver fulgt op på de kommende anbefalinger fra vækstteamet – herunder at der afsættes midler til det. Ellers kan arbejdet have været omsonst. Vi havde gerne set, at midlerne til opfølgning på arbejdet var prioriteret i finanslovsudspillet,« fortsætter Carina Christensen.

ITD glæder sig dog over, at regeringen i sit finanslovsudspil har afsat en ramme på 600 millioner kroner årligt i perioden 2019-2022 til ”bedre uddannelser og et robust arbejdsmarked”, herunder til en opfølgning på Disruptionrådets arbejde.

»Det er yderst positivt, at regeringen nu sender et klart signal om, at den vil følge aktivt op på arbejdet i Disruptionrådet. Som statsministeren selv pegede på i december 2016, så er transportbranchen en af de første brancher, der vil blive ramt af disruption. Derfor håber vi også, at midlerne vil få en positiv indvirkning på den fremtidige udvikling i netop transport- og logistikerhvervet. Vi har hårdt brug for, at virksomhederne i vores erhverv ruster sig til den forestående teknologiske transformation, og i ITD bidrager vi meget gerne til det kommende arbejde med at følge op på anbefalingerne fra Disruptionrådet,« slutter Carina Christensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078