23948sdkhjf

ITD: Stop for salg af diesellastbiler er symbolpolitik

Danmark har sammen med Nederlandene, Belgien og Luxembourg opfordret Europa-Kommissionen til at sætte et mål om stop for salg af nye fossile lastbiler.

I opfordringen sætter landene ikke årstal på, hvornår de ønsker, at et forbud skal træde i kraft i EU, men fra 2030 vil Danmark og de øvrige lande have skærpet kravene til nye lastbilers CO2-udledning. De fire lande beder også om, at Kommissionen sætter turbo på de nye CO2-krav til lastbiler, som ventes at komme i 2023.

Men det er tom symbolpolitik, når klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard vil forbyde salg af fossile lastbiler, uden at vise, hvordan man vil sikre, at alternativet til diesel klar, mener vognmandsorganisationen ITD.

- Hvis regeringen rent faktisk ønsker at udfase diesellastbilerne og erstatte dem med el-lastbiler og andre nul-emissionsteknologier, så må de komme med noget bedre, end tåget snak om et kommende forbud i EU, siger John Agervig Skovrup, bestyrelsesformand i ITD, i en pressemeddelelse, og uddyber.

- Vi er skeptiske over for forbud, når regeringen slet ikke er klar med en grøn plan for lastbilerne, der kan vise, hvordan branchen og teknologien bliver klar til skiftet. For hvis der ikke er et grønt alternativ på den anden side af et forbud, så står både branchen og EU-landene med håret i postkassen, siger John Agervig Skovrup.

I stedet efterlyser ITD, at regeringen går i gang med at lægge sporene ud for omstillingen. For det afgørende er, at teknologien er klar og prisen er til at betale. Hele markedet skal med andre ord gøres klar til at understøtte skiftet til ellastbiler, før man kan tale om forbud, lyder det fra organisationen.

- Vi kan godt se, at skriften på væggen er grøn, og vognmændene vil hellere end gerne investere i ellastbiler. Men vi skal altså være sikre på, at ladeinfrastrukturen er klar, at teknologien kan løfte opgaverne, og at forsyningssikkerheden er i orden først, siger John Agervig Skovrup og fortsætter:

- Så vi havde hellere set, at regeringen kom med en klar plan for, hvordan det bliver attraktivt at lave skiftet til el, og hvordan vi hurtigst kommer derhen, siger han.

I det såkaldte non-paper fra regeringen fremgår det i øvrigt, at nulemissionslastbilerne både er tilgængelige og til at betale for. Men det er ikke et billede, som ITD kan genkende. En el-lastbil koster i dag over tre gange så meget som en diesel-lastbil, og det er meget få vognmænd, der kan investere i el i dag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078