23948sdkhjf

Daily i ny og stærkere version

Ivecos bestseller har fået endnu en kraftig opdatering og ruller nu ud som den bedste version nogensinde – i både varebil- og chassisudgaven

Selvom flere varebil-serier produceres med totalvægte på mere end 3,5 ton, så er det dog sjældent, at vi sætter dem i kategori med tung transport, som vi hovedsageligt beskæftiger os med på disse sider.

Iveco har dog siden 2009 produceret deres store sællert, Daily-serien, som chassisbil op til 7,2 tons totalvægt, og så begynder det jo at lugte lidt af lastbil. En pæn andel af kunderne til de ”tunge” Daily-modeller er netop også lastbil-vognmænd med en blandet vognpark af tunge og lettere køretøjer.

Så da importøren Iveco North Europe & Baltics for nylig holdt test-arrangement på dansk grund for den nyligt relancerede Daily-serie, satte Lastbil Magasinet derfor også kursen mod Snekkersten for at prøve kræfter med den nyeste variant af Iveco-modellen, som i en årrække har siddet på tronen i Danmark i det letteste lastbil-segment.

Til testkørslen i det nordsjællandske terræn var der godt nok kun linet 3,5 tons modeller op, hvilket dog alligevel gav mulighed for at prøve nogle af de nye teknologiske finesser, som går på tværs af hele Daily-serien.

Stærkere motor

Den nye Daily fås med en større og kraftigere 3 liters motor med op til 210 hk og et øget moment på 470 Nm, eller i en version med 180 hk. Daily fås også med en mindre motorstørrelse på 2,3 liter, hvor effekten starter ved 116 hk. Desuden findes den i en ”Blue Power” version med gas som brændstof – en udgave der for to år siden vandt titlen som ”Van of the Year 2018” i Europa. Daily findes desuden også i en elektrisk udgave.

Topversionen med 210 hk motor med 470 Nm og dobbelt turbo er ikke mindst velegnet til de tungere chassisbiler, når der skal køres med tungt læs. Den øgede motorkraft har også været kraftigt medvirkende til et let ændret frontdesign, hvor kølergitteret er blevet lidt større. Mere motorkraft kræver som bekendt mere luftindtag.

I den største udgave kan man få Daily som chassisbil med akselafstand på 5100 mm, og lastrummet kan være op til 19,6 m3. Både i diesel- og gasudgaven kan bilen leveres med 8-trins HiMatic-automatgearkasse, som kører ganske glimrende.

Den automatiske 8-trins gearkasse blev introduceret i Daily i 2014 og har på kort tid sat sig totalt på markedet – i hvert fald på vores breddegrader. Således leveres mere end 90% af Daily herhjemme med automatgearkasse, ifølge den danske Iveco-importør. De versioner, der stadig kører manuelt, er typisk de tungere modeller.

Flere besparelser

Med de optimerede motorer og andre finpudsninger sparer man ifølge Iveco selv op til 10% brændstof ved almindelig bykørsel. Ligeledes er vedligeholdelsesomkostningerne sænket med op til 10% bl.a. fordi der er føjet 10.000 km ekstra på det anbefalede serviceinterval.

Begge dele er besparelser, som den enkelte kunde selv må efterprøve i praksis over tid. Andre nye funktioner kunne vi dog få konkret føling med – for eksempel Start-og-Stop-funktionen og kø-assistenten, som letter kørekomforten under tæt kørsel i kombination med den adaptive fartpilot.

Når man sætter sig bag rattet, vil den erfarne Daily-chauffør straks bemærke flere nye ting. Interiøret er opdateret med et nyt multifunktionsrat, hvor knap-funktionerne har fået en justering, der er kommet en elektronisk parkeringsbremse, og Hi-Connect infotainmentsystemet i midten er også forbedret med navigation og andre funktioner.

Sporassistenten er også videreudviklet til at reagere proaktivt, hvis bilen langsomt ”glider af sporet” og trækker væk fra vognbanen. Så bliver chaufføren med en let justering af rattet guidet tilbage i vognbanen. Systemet kan selvfølgelig overtrumfes med et mere håndfast drej på rattet.

Mange små nyheder

Af andre nye mulige tilvalg er bl.a. sidevindsassistent til både vare- og chassisbil, Hill Descent Control til kontrolleret kørsel ned ad bakke, eller ”Traction Plus”, som tilfører ekstra moment til trækakslen, når det fx går op ad bakke på et fedtet underlag, lettere ratstyring i City Mode, forbedret telematik og kommunikation med serviceværksted, LED-lygter og kørelys mm.

Om det er en ny generation eller et kraftigt facelift, må være en smagssag. Iveco har selv udnævnt den til ”den bedste Daily nogensinde” – og andet ville som sådan også være mærkeligt. Vores indtryk er, at Daily – her fire årtier efter lanceringen i 1978 – fremstår i ganske fin form og givetvis vil sætte sit solide aftryk på branchen også i de kommende år.

De første eksemplarer af den nye Daily-generation (som vi vælger at kalde den) er i dette efterår allerede begyndt at rulle ud til danske kunder og så småt dukke op i gadebilledet.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234