23948sdkhjf

Iveco: Flere nye modeller på vej

Behovet for vækst i Nordeuropa, fremtiden for gas-lastbiler, status på brint-lastbilen og en ny anlægsserie, der er meget tæt på lancering.

Det var nogle af overskrifterne, da den nye chef for Ivecos lastbil-afdeling, Luca Sra, forleden deltog i et online interview med bl.a. Lastbil Magasinet.

Luca Sra er tiltrådt stillingen som ’Head of Iveco Truck Business Unit’ og får til opgave at styre Iveco gennem de kommende års mangeartede udfordringer på det europæiske lastbilmarked. En af dem er at sikre markedsvækst for Iveco-mærket, som efter tidligere at have tegnet sig for en tocifret markedsandel i Europa har tabt terræn til konkurrenterne i de seneste år.

- Men vi er ikke besatte af at vende tilbage til en tocifret markedsandel, hvis det ikke er bæredygtigt. Vores tilbagekøbspolitik er meget kontrolleret, og det giver os mulighed for at sikre markedsandele på en kontrollabel måde. Vores vigtigste ambition er at vokse på en bæredygtig og profitabel måde, siger Luca Sra, der også erkender, at særligt det nordlige Europa, herunder Danmark, er blevet en stigende udfordring for Iveco.

- Den reelle udfordring for seriens konkurrencedygtighed er at skabe en vækst på det nordeuropæiske marked, særligt inden for chassisbiler. Men vi taler ikke om at købe markedsandele – det vil vi ikke. Vi vil vinde profitable markedsandele, lyder det fra Iveco-bossen.

Har gas en fremtid?

LNG-markedet er til gengæld et område, hvor Iveco dominerer. Gasdrevne lastbiler til fjerntransport og LNG-tanke (flydende gas) udgør i dag 3% af den samlede tunge lastbilindustri i Europa – og heraf sidder Iveco på 55% af markedet, hvor konkurrenterne også begrænser sig til to andre (svenske) mærker.

Fremtidsperspektiverne for gas-lastbiler har været omdiskuteret, eftersom miljøgevinsten er beskeden, medmindre der er tale om biogas. I de kommende år forventer Iveco dog, at LNG-markedet fortsat har pænt potentiale – bl.a. hjulpet af, at EU kræver, at lastbilfabrikkerne i 2025 skal reducere CO2-udledningen fra de producerede lastbiler med 15% (sammenlignet med 2019). I år 2030 skal reduktionen være hele 30%.

- Om LNG-markedet fortsat vil vokse, må vi se. Men jeg tror ikke, det kommer til at forsvinde over natten. Hvad der kommer i 2025 (EU’s CO2-krav, red.) vil være en markedsomvæltning. Jeg tror, at LNG vil bidrage til rejsen frem mod 2025 – og så vil vi se, hvad der kommer til at ske derefter. Den elektriske verden udvikler sig hektisk imod en endnu ukendt fremtid, siger Luca Sra.

Eurocargo på el?

Inden for de seneste par år har Iveco lanceret nye modelserier i hver sine ende af vægtskalaen – i form af en ny Daily-generation og den nye S-Way-serie som toppen af kransekagen i det tunge segment. Til gengæld har Iveco ikke blandet sig i det elektriske kapløb, hvor mange konkurrenter ellers har lanceret el-lastbiler til bydistribution, renovationskørsel mm.

- Vi er stærkt i udvikling af produktet. Men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål. Hvad gør man med infrastrukturen, hvad med support af el-køretøjer, hvordan vil indkøb foregå? Desuden er CO2-kravene fra EU er rettet mod fabrikkerne og ikke mod kunderne, og det skaber nogle udfordringer på dette marked, siger Luca Sra.

Ivecos Eurocargo-serie synes ellers oplagt til at rulle ud i en elektrisk udgave. Men den er ikke lige om hjørnet.

- Den elektriske Eurocargo er på vej. Men lige nu har vi har vi Eurocargo med CNG (komprimeret gas), som vi stadig udvikler på, og sidenløbende arbejder vi på den elektriske Eurocargo som den langsigtede løsning. Men her og nu vil det ikke give en fordel for kunden, så den elektriske Eurocargo kommer ikke på kort sigt. Men det bliver vigtigt at være klar til 2025, siger Luca Sra med henvisning til EU’s CO2-krav, der kommer i to etaper, hvor anden etape ”skydes i gang” fra 2025 og frem mod 2030.

Iveco samarbejder også med amerikanske Nikola om udvikling af tunge elektriske lastbiler med både batterier og brændselscelle-teknologi (brint). De første batteri-modeller forventes leveret næste år og brint-lastbilerne i 2023/2024.

Nyheder i år

På kortere sigt kan vi forvente flere opdateringer nye generationer af Ivecos eksisterende program allerede i år. Da S-Way-serien blev lanceret som afløseren for Stralis i 2019, havde bilen fået et markant løft udvendigt – til gengæld skuffede den manglede fornyelse af interiøret mange. Men der er noget på vej.

- Et digitalt instrumentbræt er et af de initiativer, vi arbejder på. Det er en del af vores investeringsplan for de kommende år, og vi har set spændende forslag til en ny instrumentering indvendig. Så det er på vej, siger Luca Sra – uden at komme nærmere ind på, om det også inkluderer en kamera-løsning til erstatning for sidespejlene, som der ifølge pålidelige kilder også arbejdes intenst på hos Iveco.

For anlægs- og entreprenørvognmænd er der også Iveco-nyheder på vej. Den solide og hårdføre (måske endda lidt for hårdføre for det danske marked) Trakker-serie står over for en relancering. Og det bliver under navnet ’T-Way’, hvor det bedste fra Trakker-serien bliver kombineret med den nye teknologi fra langtursserien S-Way.

- Pandemien har forsinket lanceringen af T-Way, men den kommer i midten af 2021. Det er en smuk lastbil, og den er vi meget spændte på at præsentere. Det er en lastbil til Europa, men også til Mellemøsten og afrikanske lande, forklarer Luca Sra.

Den italienske transportmesse Transpotec Logitec i Milano bliver måske den første offentlige fremvisning af T-Way-serien. Den er planlagt til juni 2021 – hvis corona-situationen tillader det.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.19