23948sdkhjf

Iveco S-Way består første test

Ivecos nye langtursmodel går nu i serieproduktion, og den første større test af S-Way og S-Way NP tegner lyst for det nye italienske flagskib

Den største lastbil-lancering i Europa i 2019 fandt sted i Madrid i juli, da Iveco under pomp og pragt løftede klædet for fabrikkens nye langtursmodel, S-Way-serien. Ved den lejlighed måtte den fremmødte verdenspresse langt hen ad vejen nøjes med at nyde synet af den redesignede Iveco-topmodel, mens køreoplevelsen bag rattet var minimeret til et par omgange på motorbanen lidt uden for den spanske hovedstad.

Sidst på efteråret kom tiden så endelig til, at de første journalister blev sluppet løs bag rattet på en rigtig testkørsel af den nye Iveco S-Way – og Lastbil Magasinet var med som første danske medie, der fik adgang til rattet på det nye italienske flagskib. Det foregik med udgangspunkt i CNH Industrial i Torino, hvor Iveco også har sit hovedkvarter.

Testruten var på 105 km og gik ad lidt blandet bykørsel, landevej og mestendels motorvej – fra udgangspunktet i det nordlige Torino, et stykke længere nordpå og tilbage igen. Det var ikke det mest udfordrende terræn, langt fra – men dog en rute af anstændig længde.

Siden lanceringen i sommers har Iveco haft 35 S-Way-modeller kørende hos en række europæiske kunder som ”final customer test” for at indhente lidt ekstra daglig feedback og få foretaget de sidste justeringer, inden den almindelige serieproduktion, som er planlagt til at gå i gang midt i november. Når disse linjer læses, skulle samlebåndet på Iveco-fabrikken i Madrid altså være i fuld gang med at sende kundebestilte S-Way-modeller afsted.

Ivecos nye Way

Produktionsstart på S-Way-serien er samtidig begyndelsen på enden for Iveco Stralis, som blev introduceret på det europæiske lastbilmarked tilbage i 2002. Iveco lancerede dengang Stralis som afløser for de aldrende EuroTech- og EuroStar-serier i det tunge lastbilprogram, og Stralis blev kåret til International Truck of the Year 2003 – en bedrift der blev gentaget et årti senere ved den seneste store opdatering af Stralis-serien.

Med S-Way tegner der sig nu et navnemønster i det tunge lastbilprogram hos Iveco, der allerede for to år siden præsenterede X-Way-serien til let anlægskørsel. X-Way er en hybrid med komponenter fra både Stralis – som nu bliver til S-Way – og offroad-lastbilen Trakker, som fremover går under navnet T-Way.

Men tilbage til testkørslen i det nordlige Italien, hvor vi fik lejlighed til at køre to testbiler. Iveco satser som bekendt hårdt på gas som alternativ til dieseldrevne tunge lastbiler, og gas-programmet og diesel-programmet er på papiret helt sidestillet hos Iveco. Derfor kørte vi først en Iveco S-Way udstyret med 11 liters dieselmotoren med den højest mulige effekt, 480 hk, og midtvejs skiftede vi til en Iveco NP (Natural Power) med Cursor 13-gasmotor på 460 hk og LNG (flydende naturgas) som brændstof. Vogntoget var i begge tilfælde den klassiske testudgave med en 4x2 trækker med trailer læsset op til 40 tons totalvægt.

Flot design-løft

Iveco S-Way er i særdeleshed iøjnefaldende udefra, hvor førerhuset har fået det største løft. Det nye førerhus uden sprosser i sideruderne har fået et langt mere moderne udtryk, og aerodynamikken er ifølge Iveco forbedret med 12% - hvilket angiveligt resulterer i op til 4% besparelse på dieselregningen. Den mest funktionelle ændring på førerhuset er, at kofangeren nu er delt op i flere sektioner, hvilket gør reparationerne billigere, når der sker mindre skader.

Indvendigt har S-Way-førerhuset også fået et løft – om end i mindre grad. Interiøret er nyt, men langt hen ad vejen med den samme struktur som på Stralis. En større opgradering af førerhuset indvendigt vil vi dog formentlig se inden længe.

Nyt er dog chaufførens vigtigste arbejdsredskab – nemlig rattet, som har fået et helt nyt design og samlet langt flere funktioner på en mere overskuelig og brugervenlig måde i de 22 knapper. Motorkassen er blevet lidt lavere med en lidt højere ståhøjde i hytten som resultat. Håndbremsen er til gengæld stadig manuel og mekanisk betjent.

Førersædet er sænket 6 cm, hvilket er et direkte resultat af tilbagemeldinger fra testchauffører hos Iveco. En ny konstruktion af spejlhusene giver et lidt bedre udsyn fra førersædet – men spejlene er der altså endnu. Det skulle dog kun være et spørgsmål om tid – ganske kort tid, erfarer vi – før Iveco er klar til at præsentere en kameraløsning med skærme på A-stolperne.

Gennemprøvede motorer

Selvom kabinen indvendig altså endnu afventer den helt store relancering, så er der ikke noget at udsætte på komforten fra førerpositionen, når vi ruller ud af den italienske motorvej. Og bilens fremdrift sørger de velkendte Cursor-motorer fra FPT Industrial (Fiat Powertrain) for – her er der nemlig ikke sket noget nyt. Med dieselversionen på 11 liter får man op til 480 hk, mens 13 liters motorens topversion leverer op til 570 hk og 2500 Nm. Det sker stadig i kombination med den fuldautomatiske 12 trins HiTronix-gearkasse (ZF TraXon).

Det er formentlig den måde, vi vil se store lastbil-lanceringer fremover – trin for trin med løbende implementering af nye motorer og andre drivline-komponenter. Selvom det giver et større ”brag” at introducere en komplet ny lastbil med nyt førerhus, ny drivline osv. på samme tid, så har lastbilfabrikkerne også erfaret, at det indimellem øger mængden af efterfølgende komplikationer.

Iveco sidder på ca. 50% af det tunge marked for gas-lastbiler i Europa, og Iveco NP-serien med gasmotorer og LNG-tanke promoveres af Iveco i samme grad som diesel-serien – ja, nærmest endnu mere. Derfor foregik den anden halvdel af vores testkørsel som nævnt i en Iveco S-Way NP med en Cursor 13-gasmotor med 460 hk – den stærkeste gas-model i Ivecos program.

Vi har kørt den nogle gange før i Stralis-udgaven, og testkørslen i Torino beviste endnu engang, at til almindelig langturskørsel i Europa er 460 gasdrevne heste rigeligt til at klare opgaven med tilfredsstillende og problemfri trækkraft.

Cursor 8 NP udgår

Iveco har hidtil haft gasmotorer i tre størrelser, men i forbindelse med lanceringen af S-Way udgår den otte liters Cursor 8-gasmotor af Ivecos program. Til gengæld bliver Cursor 9 motoren udvidet ”nedad” med to ekstra effekt-versioner, således at Ivecos ni liters gasmotor nu fås med 270, 340 eller 400 hk. Det betyder så også, at Iveco S-Way NP og X-Way NP fremover ikke fås med manuel gearkasse – hvilket de færreste nok vil savne. I kombination med Cursor 9 kan man vælge Allisons 8 trins automatgearkasse eller HiTronix med 12 trin. Til Cursor 13 på 460 hk er HiTronix standard.

Ellers er Ivecos gasmotorer basalt de samme og har ikke ændret sig, siden de blev introduceret med ny 460 hk topversion i 2017. LNG-tankene er til gengæld blevet finjusteret med bedre digital brugervenlighed og tekniske forbedringer i form af forebyggelse mod tilisning og styrket håndtering af overtryk, når den nedkølede gas langsomt varmes op inde i tanken og dermed fylder mere.

Alt kan fås med gas

Iveco betragter LNG som en hjørnesten i løsningen af branchens brændstofudfordringer i de kommende årtier. Derfor er Iveco nu også lykkedes med at gøre gas-programmet ”komplet”, således at der fremover ikke findes nogen akselkonfiguration på en Iveco diesel-lastbil, som ikke ligeledes vil kunne leveres på en gasdrevet Iveco NP.

Iveco forventer, at salget af LNG-lastbiler i Europa i 2019 lander på 6500 enheder, og spår samtidig, at det tal næste år vil være steget til 9000.

Samtidig understreger Iveco, at man fortsat vil videreudvikle og optimere dieselmotoren. Men den italienske lastbilfabrik har mange jern i ilden for tiden, og det er ikke længe siden, at Iveco offentliggjorde et samarbejde med den amerikanske (kommende) producent af brint-lastbiler, Nikola Motor, til bl.a. det europæiske marked.

Iveco S-Way har i december 2019 været på rundtur til danske Iveco-forhandlere, hvor danske chauffører og vognmænd har kunnet prøve en kort tur bag rattet. Serieproduktionen af S-Way-serien er gået i gang på fabrikken i Madrid, men vi skal dog nok hen til foråret 2020, før der også spyttes 3-akslede trækkere ud af samlebåndet.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.218