23948sdkhjf

Maut-fritagelse forlænges med tre år

Den tyske Forbundsdagen ser ud til at forlænge afgiftsfritagelsen for tunge gas-lastbiler på de tyske motorveje i yderligere tre år.

Maut-fritagelsen blev indført 1. januar 2019 i en toårig forsøgsperiode, som altså udløber i år. Men Forbundsdagen og Forbundsrådet forventes i juni formelt at vedtage en forlængelse af forsøget i yderligere tre år, så lastbiler på over 7,5 ton, som kører på komprimeret eller flydende gas (CNG eller LNG), er fritaget for motorvejsafgiften frem til udgangen af 2023.

Iveco er den europæiske lastbilfabrik, der har satset mest på tunge gas-lastbiler, og den tyske udmelding vækker glæde i hovedkvarteret i Torino.

»Hos Iveco glæder vi os over nyheden om, at den tyske Forbundsdags trafikudvalg har fremsat et nyt forslag til behandling i Forbundsdagen om at forlænge afgiftsfritagelsen for tunge naturgaslastbiler. Den endelige beslutning, der forventes i juni, vil være en klar anerkendelse af de miljømæssige fordele ved denne teknologi frem mod nul-emissioner. LNG-infrastrukturen vokser med åbning af et stigende antal nye tankstationer, ligesom den der for nylig åbnede i Berlin Potsdam,« udtaler Thomas Hilse, Iveco Brand President.

Maut-fritagelsen betyder, at gasdrevne lastbiler over 7,5 ton (som er vægtgrænsen for, hvornår et køretøj skal betale maut) kun skal betale den del af mauten, som vedrører infrastrukturudgifter og støj.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188