23948sdkhjf

PostNord tester lastbil på biogas

CO2-udledning mere end halveret.

Som nogle af de første i Danmark tester PostNord en helt ny bæredygtig lastbiltrækker fra Iveco – den såkaldte Stralis NP, som kører på biogas. Testen af lastbilen skal ses som PostNords første skridt mod en mulig fremtidig transport-investering og en mere bæredygtig levering.

De sidste ti år har PostNord mere end halveret CO2-udledningen pr. pakke, som bliver transporteret.

 

Grønnere forretning

- Vi har et ønske om hele tiden at blive endnu grønnere i vores måde at levere og drive forretning på, og her er testen af den klimavenlige Stralis NP et spændende input. Vi ser frem til at afprøve lastbilen i vores daglige distribution, så vi kan blive meget klogere på, om det er den vej, vi skal gå, når vi over tid skal investere i en grønnere vognpark, siger Jeppe Christiansen, Operations Manager i PostNord Danmark.

Under testen, der kører frem til slutningen af november 2019, kører PostNord trækkeren dagligt på en 500 kilometer lang gods- og distributionsrute. Testen er allerede begyndt i Aalborg, hvor den kører citydistribution med komprimeret CNG-biogas i brændstoftanken.

CNG- og LNG-gas

Lastbilen er en såkaldt kombi-bil, som kan køre på både komprimeret CNG- og på flydende LNG-gas. Drift på LNG-gas vil udelukkende blive testet på crossborder, til bl.a. Tyskland og Sverige, eftersom der endnu ikke findes tankmuligheder for flydende LNG-gas til landevejstransport i Danmark.

Stralis NP fra Iveco er den første gasdrevne lastbil, der opfylder kravene til effekt, rækkevidde, kørekomfort og chaufførtrivsel inden for den internationale transportsektor.

Lastbilen bruger hverken diesel, andet fossilt brændstof eller AdBlue, og har op til ca. 15 procent lavere brændstofforbrug sammenlignet med tilsvarende diesellastbiler.

 

Minus 179 procent

- Vores Stralis NP-lastbil leverer på bæredygtighed ved at køre på biogas, der resulterer i en samlet CO2 besparelse for atmosfæren på hele 179 procent i forhold til klimaaftrykket fra en konventionel Euro 6 motoriseret diesel-trækker. Ydermere er støjniveau og lugtgener fra lastbilen betydelig mindre, og samtidig udledes 70 procent mindre NOx og 95 procent færre partikler, hvilket sikrer en renere luft til os alle. Vi er stolte af at være med til at bidrage til en mere bæredygtig levering, og vi glæder os meget til at samarbejde med PostNord, siger Carsten Sørensen, National Sales Manager i Iveco North Europe & Baltics A/S.

Siden 2009 har PostNord reduceret virksomhedens CO2-udledning med 67 procent. Det er bl.a. sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne og optimere ruterne. Ved konstant at stræbe efter høj fyldningsgrad, og køre ad så smarte ruter som muligt, er både omkostninger og miljøbelastning pr. forsendelse kraftigt reduceret.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25