23948sdkhjf

Rekordlang afstand på en enkelt tank LNG

En Iveco Stralis NP 460 hk fra Storbritannien har gennemført den hidtil længste strækning på en enkelt LNG-påfyldning for at vise de naturgasdrevne køretøjers egnethed til indenlandsk og europæisk vejtransport.

Stralis NP 4x2 sættevognstrækkeren kørte fra London udstyret med en treakslet kassesættevogn og en totalvægt på 30 ton. Efter en kort færgeoverfart fra Dover til Calais fuldførte den en vejstrækning på 1.728 km uden at behøve tanke – og overgik dermed lastbilens officielle rækkevidde på 1.600 km og satte ny rekord. Dette svarer til en brændstofbesparelse med LNG på ca. £ 200 på udrejsen eller 40 % sammenlignet med diesel.

Martin Flach, Ivecos chef for alternativ brændsel, siger:

»Sidste år kørte vi fra John O’Groats til Land’s End på en enkelt tank i en Stralis NP på 400 hk, men denne her gang ville vi sætte baren endnu højere. Det var en chance til at vise, hvor brændstofeffektiv Stralis NP er, og lade vores seneste 460 hk gasdrevne motor gennemføre testen.«

»Vi fyldte tanken helt op, før vi forlod London, og første gang, vi stoppede for at tanke, var i Madrid to en halv dag senere. Når man kører på 100 % naturgas, behøver man ikke tænke på diesel eller AdBlue, hvilket gør det til den enkleste løsning for både flådemanageren og chaufføren.«

Trods tæt trafik på den britiske side af den Engelske Kanal, kraftig modvind i Frankrig og den bjergrige strækning i Spanien, slog Stralis NP rekorden med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 22,6 kg per 100 km.

Forud for turen, havde Iveco nøje planlagt ruten med brug af MyBestRoute, en webbaseret applikation udviklet af Michelin til Stralis NP-kunderne. Med den kan chauffører og flådeledere vælge den optimale rute for enhver transport i Europa og oveni få vist LNG-tankstationer og beregne de samlede omkostninger for henholdsvis diesel- og gasdrevne lastbiler.

Iveco bruger denne tur til at vise, at naturgas – herunder CNG, LNG og biometan – alle er farbare, realistiske, sikre og omkostningseffektive alternativer til diesel, som er tilgængelige gennem et voksende netværk af tankstationer i Storbritannien og på kontinentet.

Sammenlignet til den tilsvarende Euro VI diesel, udsender en Stralis NP, der kører på LGN, ca. 90 % mindre NO2, 99 % færre partikler og op til 15 % mindre CO2 – eller op til 95 % mindre med biometan.

Stralis NP fås som sættevognstrækker i version 4x2 og 6x2 til tunge transporter med effekter på 400 og 460 hk. Iveco tilbyder desuden mellemtunge og lette lastbiler, som kører på naturgas, sammen med et bredt udbud af lette erhvervskøretøjer i form af Daily Natural Power fra 3,5 til 7,2 tons.

Iveco var den første lastbilsproducent til at se potentialet i naturgassen tilbage i 1991 – en forudseenhed, der førte til udvikling af en lang række naturgasdrevne lastbiler, varevogne og busser. I dag er der over 25.000 gasdrevne køretøjer fra Iveco i drift.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187