Iveco har gjort det - og de har gjort det godt
Så kom den endelig - den længe ventede erstatning for Stralis blev præsenteret i Madrid i denne uge.
Og Iveco har virkelig gjort et flot stykke arbejde, hvis man spørger undertegnede. Der er kræset for designet, der er fuldt fokus på chaufførens komfort og ud på det pulserende lastbilmarked er nu kørt en Iveco lastbil, der er 100 % forbundet.
Den nye S-Way kommer med helt nyt førerhus og masser af ny teknologi over hele linjen.
Lastbil Magasinet fik mulighed for en kort testtur i både diesel- og gasudgaven af den nye S-Way på Jarama Circuit i Madrid, og den oplevelse - og meget mere om den nye S-Way - kan du læse om i næste nummer af Lastbil Magasinet.
Her får du i første omgang de vigtigste nye detaljer om Iveco’s nye S-Way og vores første indtryk af lastbilen.
Det ydre har Iveco virkelig kræset for, og som det første, der faldt i øjnene er, at den forreste kofanger er inddelt i flere sektioner i modsætning til, hvordan den er på Stralis. Så hvis man får en skade, er det altså ikke længere hele kofangeren, der skal udskiftes, men blot den del, der er beskadiget. Kofangeren er som standard i plastic, men kan leveres i metal, hvis det er et ønske.
Meget mere komfort
Det nye førerhus er så aerodynamisk, som det (næsten) overhovedet kan være. De bløde kurver giver ikke blot S-Way et lækkert og cool udtryk, men hvad vigtigere er, så har det noget at sige på brændstofregnskabet, og hvem vil ikke gerne spare penge og samtidig have en lastbil, der rent faktisk gør sig godt på rastepladsen.
Hvis vi bevæger os indenfor i førerhuset og sætter os til rette i førersædet, vil en Stralis-kender straks mærke, at der her er sket store fremskridt. Sædet i den nye S-Way er helt nyt og monteret 60 millimeter lavere end i Stralis. Det var nemlig en af de ting, chaufførerne klagede over - sædet var simpelthen monteret for højt, så det blev ubehageligt at sidde i/på i forhold til højde på rattet osv.
Og nu vi er ved rattet… Så er det nye rat i S-Way et helt nyt udviklet et af slagsen. Mere sporty og mere fladt og med alle tænkelige funktioner placeret i rattet - også fartpilotfunktionen.
Bag fører- og passagersædet finder vi… til alles store overraskelse… sengen. Og her har madrassen fået flere centimeter og langt mere blødhed i sig. Den øverste køje kan naturligvis slås ned og bruges som opbevaringsområde med net foran.
Instrumenteringen ser stort set ud som den gør i Stralis. Og instrumenteringen i Stralis er så vidt vides ikke blevet kritiseret det store. Det virker overskueligt og enkelt, og det kan være tiltrængt i en tid, hvor det bestemt ikke skorter på kompleksitet i førerhuset.
Der er kommet mere plads i førerhuset i den nye S-Way. Der er nu 2,150 meter fra gulv til loft og det trin, der sidder mellem fører- og passagersæde er sænket, så der er mere plads i dette område også. Alle indvendige skabe er blevet større, hvilket de udvendige også er.
Der er otte USB-indgange placeret forskellige steder i førerhuset, så der er rig mulighed for at tilslutte og oplade både fra førersædet og fra køjen.
Det umiddelbare indtryk når man sidder bag rattet og kaster et kig rundt i førerhuset og særligt på instrumentbrættet er, at der er meget plastik. Der mangler lidt gejl, men der skal man altså op og bestille en special edition cab som den Magirus cab, Iveco fremviste i Madrid, der som standard leveres med læder og krom og lidt ekstra farve på knapperne. Den kan leveres fra september 2020.
Fuldt forbundet
Motor og gearkasse er de samme som i Stralis. I 2016 og 2017 præsenterede Iveco deres nye motorer til både diesel og NP (Natural Power) og det er altså disse, der sammen med TraXon-gearkasserne går med over i den nye S-Way. 11 liter dieselmotorerne går op til 480 hk, 13 liter op til 570 hk, mens 9 liters gasmotoren går op til 400 hk og 13 liters gasmotoren har op til 460 hk.
Der er gjort meget, rigtig meget, fra Iveco’s side, når det kommer til S-Way og dens nye telematiksystem, der betyder, at lastbilen er fuldt forbundet, så både Iveco og flådemanageren derhjemme kan overvåge lastbilen og identificere eventuelle problemer, inden de opstår.
Der er også et nyt system, der overvåger kørslen og laver beregninger på brændstoføkonomi og sikkerhed - hvor mange hårde opbremsninger, hvor meget hård acceleration, hvor tæt på andre køretøjer ligger lastbilen sig osv.
S-Way er en flot ny lastbil på markedet, og den har masser af personlighed og lækkerhed over sig. Iveco har gjort et stort stykke arbejde, og nu er der blot at håbe, at det bærer frugt og de kritiske vognmænd og chauffører tager godt i mod den nye S-Way.