14. januar 2019 - 01:46

App linkNu på Google Play

- Jeg frygter virkelig for den seriøse del af branchen

14. januar 2019 - 01:46

Jakob Bargmann

Af Jakob Bargmann |

Torsdag stemte Europa-Parlamentets transportudvalg EU’s Vejpakke ned. Kompromisser inden for regler om udstationering og køre- og hviletid blev stemt ned, mens der kun blev opnået enighed omkring et kompromis om cabotage.

 

”Det er deprimerende. Taberne i det her er lastbilchaufførerne. Alle de mange tusind mennesker, der er tvunget til at bo i deres lastbiler og arbejde under triste forhold. Det er dem, der taber, når der ikke kan nås til enighed om deres forhold,” lød reaktionen fra EU-parlamentariker Rina Ronja Kari fra Folkebevægelse mod EU.

 

Heller ikke MEP Ole Christensen (S) lagde fingre imellem, da resultatet var kendt:

 

”Det er rystende. Det er skuffende, at der ikke kommer en beslutning fra transportudvalgets side. Jeg havde vitterligt ikke forventet, at samtlige kompromisser på udstationeringsregler og køre- og hviletid blev stemt ned. Tiden er ved at rinde ud,” sagde han til Lastbil Magasinet.


- Havde håbet på en prop i bunden

 


Også på chaufførsiden er der dyb skuffelse over, at der er stemt nej til forslaget til en ny vejpakke:

 

»Det er trist. Jeg bliver lidt opgivende, når jeg tænker på, hvor meget energi der er lagt i det her. Jeg havde faktisk en tro på, at det ville lykkedes at få noget af 3F’s og politikernes arbejde vedtaget. Jeg troede, EU ville rette ind. Jeg troede på, at vores kompromisforslag var kommet igennem,« siger formand for Godschaufførernes Landsklub, Erik Emil Hansen, med henvisning til et forslag fra 3F hvor reglerne om udstationering skal gælde for alle typer transport, der ikke er simpel import-eksport transport mellem hjemland og bestemmelsesland.

»Det handler om, at der skal være fri, men fair bevægelighed i EU. Jeg havde håbet på, at der med Vejpakken blev sat en prop i bunden for dårlige løn- og arbejdsforhold. For man finder hele tiden en ny bund i transportbranchen – jævnfør Kurt Beier-sagen. Og jeg frygter for den seriøse del af branchen, at den bukker under, for den kan ikke konkurrere med den sociale dumping, der foregår via udenlandsk arbejdskraft. Jeg frygter virkelig for den seriøse del af branchen,« fortsætter Erik Emil Hansen.

 


Værst tænkelige scenarie

 


Han er oveni ærgerlig over, at valget til Europa-Parlamentet 26. maj i år kan sætte hele beslutningsprocessen i stå, hvis der ikke meget hurtigt findes nogle samlede løsninger på EU-niveau.

»Det er den store ulempe nu, at alt benarbejdet bliver nulstillet, fordi der skal afholdes valg, og politikere bliver udskiftet. Det er det værst tænkelige scenarie, at man skal starte forfra,« siger Erik Emil Hansen.

 

Han spår, at det bliver svært at komme videre, da han mener, at der op til torsdagens afstemning allerede var indgået mange kompromisser.

 

»Vi skal måske prikke lidt til de store organisationers samvittighed nu. Med den her manglende vejpakke, er vi nødt til at mobilisere virksomheder og organisationer til at tage ansvar og til at se, at lykken ikke er, at løn- og arbejdsforhold kommer længere ned. Og så bør man gå ind og kigge på FN’s Verdensmål for en bæredygtig udvikling. Mål nummer 8 er at fremme værdige jobs,« siger Erik Emil Hansen.

Læst i alt:

889 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger