23948sdkhjf

Johnni stillede trailer og trækker til rådighed for krigens ofre

Der er en stor velvilje i befolkningen til at hjælpe det ukrainske folk i lyset af krigen i Ukraine. Også i chauffør og vognmandsbranchen står man i kø for at hjælpe.

Vognmand Johnni Larsen fra J.L. Transport i Kloster ved Ringkøbing valgte i marts at stille en gardintrailer og en trækker til rådighed. Det skete, da vognmand Poul Jørgensen fra HV-transport i Herning spurgte, om Johnni Larsen kunne hjælpe med materiel til at fragte nødhjælp til Ukraine.

Kort forinden havde Poul Jørgensen og hans hustru, Esther Jørgensen, selv været en tur i lastbil til den polsk-ukrainske grænse med nødhjælp til krigens ofre.

33 paller

- Jeg kender Poul, og så spurgte han, om man kunne låne eller leje en gardintrailer med lift hos mig? Jeg kunne bytte lidt rundt, så jeg kunne da godt få en trailer ledig til det. Og så tilbød jeg, at de kunne låne en trailer og en to-akslet trækker. Lastbilen er en Scania R450. Det er en rigtig ”øko-gris” - en bil, der går langt på literen, siger Johnni Larsen.

- Der var tale om en 34 pallers-gardintrailer med lift, og der skulle ikke noget betænkningstid til fra min side, for der er tale om hjælp til et folk, som har brug for at spekulere på meget andet, end hvordan man får fornødenheder. Jeg sagde ja med det samme, og jeg håber, at andre ville gøre det samme for os, hvis vi en dag stod i samme situation som ukrainerne, siger Johnni Larsen.

Traileren blev læsset den 18. marts hos firmaet Sky-Work i Sunds med paller fyldt med nødhjælp, og søndag morgen den 20. marts kørte lastbilen mod Krakow i Polen. I Krakow blev tingene fordelt med busser, og så blev de derfra bragt videre til Ukraine. Busserne kørte ind i landet med varer og tog mennesker med ud.

Mad til babyer

Nødhjælpstransporten blev til via mange frivillige donationer i Midt- og Vestjylland, og i forbindelse med transporten blev der blandt andet købt mad for 40.000 kroner til indkøbspris hos ABC Lavpris. Der var tale om babymad og konserves, men overvejende ting til babyer.

- Der er mange, der har gjort et fantastisk arbejde i forbindelse med transporten. Mange frivillige har været involveret, og de fortjener en stor tak for, at det har kunnet lade sig gøre, siger Johnni Larsen.

Det var tidligere sælger ved Ejner Hessel i Ringkøbing Otto Nohns, der sammen med Poul Jørgensens svoger, Kent Madsen, kørte lastbilen til Krakow og hjem.

- Turen er gået rigtig godt, og så var det jo et ”plus” for mig, at det var en gammel Mercedes-sælger, der måtte køre bilen og indrømme, at Scania bare kører skidegodt. Otto syntes, bilen kører skidegodt, siger Johnni Larsen med et grin.

- Vil gøre det igen

Johnni Larsen har til efteråret været vognmand i 20 år. Hans firma tæller i dag 16 biler og 20 trailere.  Bilerne har til daglig kørsel for blandt andre IBF, noget Vestas for DSV, Sanistål for Danske Fragtmænd, for Tipa Emballage og for Vestjysk Andel.

Johnni Larsen blev ikke selv spurgt, om han havde lyst til at køre nødhjælp til Ukraine. Men det vil han bestemt gerne, hvis der bliver en ny tur.

- Kommer der en tur mere, vil jeg gerne køre med. Og bliver jeg spurgt, om jeg kan hjælpe igen, vil jeg gøre det hele en gang mere, siger Jonni Larsen.

Vognmandens trække og trailer var tilbage i Kloster om onsdagen den 23. marts.

Fakta:

Mange mennesker og virksomheder støttede som sagt op om nødhjælpstransporten. Det tog fem dage at indsamle de 33 paller med nødhjælp, og der blev indsamlet for mere end 250.000 kroner, hvis man skulle købe varerne i butikkerne.

Der blev blandt andet indsamlet: 15 paller mad/kage, 6 paller varme tæpper, 4 paller babymad, 4 paller varmt tøj, vådservietter, pandelamper m.m., 2 paller dåsemad, 2 paller vand, 1 palle ris + en masse tøj doneret fra private.  

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094