23948sdkhjf

EU-udspil om nye fælles regler for vejgodstransport

Vejpakke: Branchen roser EU-Kommissionens udspil.

EU-Kommissionen har netop præsenteret sin længe ventede vejpakke, et vigtigt skridt mod forbedrede fælles EU-regler for Europas vejgodstransport.

Som ventet indeholder kommissionens forhandlingsudspil nye anbefalinger for blandt andet cabotage, udstationeringsdirektivet og køre- og hviletidsreglerne - alle yderst vigtige elementer for danske transport- og logistikvirksomheder.

Rigtigt tidspunkt

EU-udspillet glæder adm. direktør Carina Christensen, ITD:

- Tidspunktet er det helt rigtige for et markant retningsskifte i den europæiske transportsektor. Samarbejdet mellem EU-landene fungerer ikke optimalt. Flere lande har opgivet de fælles spilleregler og indført nationale særregler. Sat på spidsen, har vi ingen anden udvej end at skifte retning og lande et stærkt fælles resultat. Vi mener, at den europæiske vejgodstransportsektor står stærkest med afsæt i fælles europæiske regler, fordi det vil skabe lige konkurrencevilkår for alle virksomheder i hele EU. Vi har brug for, at der på tværs af EU-landene skabes gode fælles rammevilkår for transporterhvervet, som ikke begrænser transportvirksomhederne, men som i stedet øger grundlaget for vækst i branchen og stiller os stærkt i den internationale konkurrence. Det kræver klare, entydige regler i EU for alle virksomheder, så virksomhederne ved hvilke regler, de skal rette sig efter. Det kræver, at reglerne bliver fortolket ens i EU-landene. Endelig kræver det, at reglerne kan håndhæves, og – ikke mindst – at håndhævelsen sker effektivt.

DTL: Mere fair transport

Hos DTL lyder det blandt andet fra adm. direktør Erik Østergaard:

- Vi skal have nærstuderet forslagene, for Kommissionen lægger op til en revidering af en lang række detaljer og en række tilføjelser til de gældende regler. Desuden kommer der en længere proces, hvor både nationalstaterne og Europa Parlamentet skal gøre deres indflydelse gældende. Men som udgangspunkt rummer forslagene helt klart intentionen om mere klare og robuste regler for området.

Afgørende kontrol

Erik Østergaard:

- Men som vi kender det allerede i dag, så bliver hele spørgsmålet om myndighedskontrol og håndhævelse af reglerne helt, helt afgørende for, hvilken konkret betydning et nyt sæt regler vil få. For at sige det helt kort: Hvis ikke man er parate til at sætte magt bag lovgivningen, så kan mange af problemerne med postkasseselskaber, fusk med køre- hviletidsbestemmelserne, underbetaling af øst-chauffører osv. osv. fortsætte. Så der ligger en selvstændig opgave, i kølvandet på Vejtransportpakkens konkrete forslag for at sikre, at de ikke bare vedtages, men også kommer til at virke efter intentionen. Jeg har noteret mig – ved flere lejligheder – at Transportkommissær Violeta Bulc har sagt, at Vejtransportpakken ikke skulle liberalisere transportmarkedet yderligere. Dét vil vi fra DTL’s side holde kommissæren og ikke mindst hendes embedsværk fast på.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079