23948sdkhjf

Her er EU's vejpakke

EU-Kommissionen offentliggjorde onsdag sit længe ventede udspil til en ny ”vejpakke” for transportbranchen, som indeholder oplæg til ændringer i en række fælles EU-regler inden for transportbranchen.

En del af oplægget var sluppet ud på forhånd – bl.a. indeholder udspillet, at cabotagereglerne skal laves om, så der i stedet for tre ture på syv dage nu er frit slag i bolledejen i fem dage – uanset antallet af ture.

Lige så indeholder udspillet en præcisering af reglerne for ugehvil. Det indskærpes, så alle kan forstå det, at afholdelse af ordinært ugehvil i lastbilen er forbudt – til gengæld bliver det muligt at afholde et reduceret ugehvil to uger i træk.

Vejpakken er et oplæg, som nu skal diskuteres og forhandles mellem medlemslandenes politikere og myndigheder, ligesom Europa-Parlamentet i sidste ende skal stemme ændringerne igennem, før de bliver til noget – så en endelig beslutning og ikrafttræden ligger givetvis mindst et par år ude i fremtiden.

Her er et kort rids af nogle af de centrale elementer i EU-Kommissionens udspil til en ny vejpakke:

Cabotage:

Kommissionen foreslår en ændring af cabotagereglerne, der i dag giver en lastbil lov til at køre tre cabotageture inden for syv dage. Anbefalingen er, at man fjerner begrænsningen på antallet af cabotageture inden for et begrænset antal dage. I stedet skal det være tilladt et køre et ubegrænset antal ture inden for fem dage efter afslutningen af den indgående, internationale transport. Ændringen skal ifølge Kommissionen gøre reglerne mere enkle og nemmere at håndhæve.

Ifølge vejpakken skal cabotage også omfattes af reglerne for udstationering, således at chauffører omfattes af den nationale mindsteløn i det land, de kører i – såfremt det pågældende lands lønniveau er højere end i chaufførens eget.

Ugehvil:

Der skal fortsat afholdes et ordinært ugehvil på 45 timer. Det understreges også, at dette ikke må finde sted i lastbilen. Enten skal chaufføren have mulighed for at komme hjem, eller også skal der være en ”passende” overnatningsmulighed til chaufføren – på vognmandens regning.

Til gengæld bliver der mulighed for at afholde to reducerede ugehvil i træk – så der kan altså gå op til tre uger imellem det ordinære ugehvil på 45 timer (plus de timer, chaufføren evt. skylder for de reducerede ugehvil).

Postkasseselskaber:

Kommissionen ønsker at få skovlen under postkasseselskaber, som er registreret i ét land, mens aktiviteten i virkeligheden drives fra et andet land. Indsatsen skal styrkes gennem forbedret samarbejdet mellem medlemslandene om kontrol af datterselskaber. Kontrollen skal ske ud fra en fælles tjekliste, der præciserer, hvornår der er tale om en reel etablering i landet.

Udstationering og mindsteløn:

For at forenkle reglerne, så de passer til de mobile medarbejdere i transportbranchen, foreslår Kommissionen en sektorspecifik model for udstationering inden for vejgodstransport. Forslaget præciserer, at chauffører, som arbejder mere end nogle dage i en kalendermåned, vil blive omfattet af udstationeringsreglerne og den lovpligtige mindsteløn i det pågældende land. Reglerne skal bl.a. kontrolleres ved hjælp af tachografen i lastbilen.

Varebiler:

Varebiler under 3,5 ton skal ifølge Kommissionens forslag have en form for tilladelser til godskørsel. For at opnå tilladelserne skal firmaerne bl.a. opfylde nogle krav til kapital for at få dem udstedt.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172