23948sdkhjf

Intet weekendhvil i lastbilen

Enhedslisten foreslår "franske tilstande" med bøder på 30.000 euro.

Henning Hyllested, Enhedslistens medlem af trafikudvalget, har fremsat et ændringsforslag til lovforslag L158 om ændring af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet. Et ændringsforslag der vil indføre franske tilstande ved weekendhvil i lastbilers førerhuse.


Hård sanktion
- I forbindelse med Folketingets behandling af lovforslag L 158 (ændring af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet) har jeg på Enhedslistens vegne bedt udvalgs- og lovsekretariatet om hjælp til at udarbejde et ændringsforslag til lovforslaget, et ændringsforslag der skal indføre en hård sanktion, hvis det ugentlige hvil på 45 timer holdes i førerhuset på lastbilen. Jeg forestiller mig et bødekrav i samme størrelsesorden som Frankrig og Belgien (30.000 euro), men den tyske model (bøden opgøres efter antal timer, som er overnattet ulovligt i førerhuset) kan også komme på tale. Da jeg har bedt ordførerne fra S, DF, SF og Alt om at være medforslagsstillere, er størrelsen af bøden noget, jeg vil drøfte med dem, skriver Henning Hyllested i en pressemeddelelse.


Følg Tyskland, Belgien og Frankrig
Hyllested ønsker, at Danmark følger Tysklands, Belgiens og Frankrigs eksempel og straffer chaufførernes lovpligtige weekendhvil med store bøder, hvis hvilet foregår i lastvognens førerhus.


- Forslaget, hvor vi følger i hælene på Frankrig, Belgien og Tyskland, er først og fremmest stillet for at komme de kummerlige vilkår til livs, som bydes øst-chauffører, der tilbringer uger og måneder langt hjemmefra på diverse rastepladser, og som ikke har ordentlig adgang til sanitære faciliteter – herunder muligheden for at vaske sit tøj, lyder det videre fra Henning Hyllested.


Slag mod systematisk cabotage
Det er dog ikke kun ønsket om at forbedre de sociale vilkår for de østeuropæiske chauffører, der motiverer Enhedslistens ændringsforslag.


Henning Hyllested mener, at forslaget vil udgøre et alvorligt slag mod den systematiske cabotagekørsel, idet chaufførerne enten vil skulle overnatte på hoteller, moteller, vandrehjem eller lign. eller tage hjem til deres hjemland.


- Under alle omstændigheder bliver det dyrere og mere besværligt at udføre systematisk cabotagekørsel, hvilket efter Enhedslistens opfattelse faktisk er i overensstemmelse med – i hvert fald ånden – i forordning 1072/2009. L 158 er en gylden mulighed for det folketingsflertal, jeg mener at have konstateret, for at skride hårdt ind over for at afholde det ugentlige hvil på 45 timer i lastbilens førerhus. Derfor har jeg bedt de ovenfor nævnte partier om at være medforslagsstillere, så folketingsflertallet imod social dumping kan manifestere sig, tilføjer Henning Hyllested.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094