23948sdkhjf

Mere kontrol ude hos firmaerne

Færdselsstyrelsen har i den seneste tid intensiveret sine kontrolbesøg på køre- og hviletidsområdet ude i selve vognmandsvirksomhederne. Det er i hvert fald oplevelsen hos rådgivningsfirmaet Tungvognsspecialisten, hvor direktør Carl Peter Frederiksen opfordrer vognmænd til at tage disse besøg alvorligt.

»Det kan være en fordel, at vognmanden har forberedt sig på et varslet kontrolbesøg, for det er uligt nemmere for virksomheden, at myndigheden bruge nogle timer ude i virksomheden på et besøg, frem for at vognmanden skal bruge kostbar tid på at indsende diverse data. Kontrolbesøget går hurtigere og er mindre bøvlet end at få indkaldt alle sine køredata,« siger Carl Peter Frederiksen.

Færdselsstyrelsen begyndte for ca. et år siden at lave et supplement til den traditionelle virksomhedskontrol, hvor styrelsen normalt indkalder alt materiale til styrelsen til kontrol. I stedet sender styrelsen nemlig et varselsbrev til vognmanden med en oplysning om, at styrelsen kommer på kontrolbesøg i virksomheden. Det er denne aktivitet, som styrelsen tilsyneladende nu har intensiveret.

Kan knibe med materialet

»Når styrelsen kommer på besøg, skal virksomheden have alt materialet klart - fx chauffør- og køretøjslister, dokumentation for undtaget kørsel, færgeregel, værkstedsbesøg osv. samt alle diagramark og digitale data fra hhv. førerkort og tachografer. Styrelsen kommer 2-4 mand og skal have stillet arbejdsplads og strøm til rådighed. Styrelsen gennemfører så selve kontrollen i virksomhedens lokaler. Er resultatet nogenlunde tilfredsstillende, afslutter styrelsen kontrollen på stedet – muligvis med lidt påtaler eller vejledninger,« forklarer Carl Peter Frederiksen.

Det er dog ikke altid, at firmaerne har styr på at få det ønskede materiale klart til besøget.

»De største udfordringer er, at vognmanden ikke får downloadet førerkortet, når fx en chauffør fratræder – eller ikke får downloadet det gamle førerkort, når chaufføren tager et nyt førerkort i brug. Tilsvarende får vognmanden ikke altid downloadet data fra tachografen i lastbilen, når han afleverer eller sælger bilen til en ny ejer,« fortæller Carl Peter Frederiksen.

Læs mere om: jura
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095