23948sdkhjf

Kendt chauffør om lavere hastighed i byen: Det er fandme i orden

Flere chauffører ser med bekymring på, at Københavns Kommune vil sænke hastigheden til 40 km/t, mens grænsen i Indre By skal ned på 30 km/t. Hvis zonerne med 30 eller 40 km/t bliver en realitet, betyder det, at man ved at køre 40 kilometer i timen i en 30-zone og 53 kilometer i timen i en 40-zone får et klip i kørekortet. Det betyder også, at kørekortet er i fare, hvis du kommer op på 49 km/t i en 30-zone.

Men der er også chauffører, som synes rigtig godt om tiltaget med lavere hastighedsgrænser i byen. En af dem er Henning ”Baloo” Olsen. Han er til daglig lastbilchauffør og derudover klummeskribent, ambassadør for Rådet for Større Trafik og en engageret stemme i debatten om chaufførernes forhold på - og langs - de danske veje.

- Jeg synes, det er en god idé med lavere hastighedsgrænser. Sådan som det efterhånden har udviklet sig med trafik i byen, mener jeg faktisk, at der er mange steder, hvor 50 km/t er for hurtigt. Der er mange mennesker, og et eller andet sted er det jo heller ikke noget nyt. Der er jo allerede 30 km-zoner og 40 km-zoner mange steder i dag. Der er tale om de her blå skilte. Og det er helt ok, for er der mange mennesker, så er det fint, siger Henning ”Baloo” Olsen.

Men er du ikke bekymret for, at et lille fejltrin kan komme til at koste et klip i kørekortet, eller at man nemt kan miste kørekortet, som man er afhængig af i erhvervet?

- Det ville da være pisseærgerligt. Men vi må også være professionelle, opmærksomme og læse de skilte, der er. Jeg oplevede så sent som i går en kollega i branchen, der på Holbækmotorvejen, hvor der blev fræset asfalt, bare bragede igennem, selvom der stod et skilt med 80 km/t.

- Jeg skriver da også i min klumme (i Lastbil Magasinet, red.). ”Gør nu det bedste, I kan. Og gør det bedste for at holde jer på måtten. Og for at have orden i sagerne”. Jeg synes fandme, det her er i orden. Det må jeg ærligt indrømme. Og jeg tænker ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt perspektiv. Og du vil da også virkelig være glad for det den dag, der er et barn, der løber ud foran dig, at du kun kørte 30, understreger han.

Henning "Baloo" Olsen tror heller ikke på en teori om, at trafikken skulle ”gå i stå” som en konsekvens af områder med en lavere hastighedsgrænse.

- Det er jo nok ikke på Åboulevarden eller hovedfærdselsårene, at det her kommer til at gælde, men nogle mindre veje. Og så skal man altså huske på, at der trods alt ligger noget arbejde bag de hastighedsbegrænsninger, der bliver lavet rundt omkring. Det er ikke noget, der er nogen, der bare finder på for at genere os. Der er gode grunde til det, når der sidder folk og arbejder med de her ting, siger Henning ”Baloo” Olsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063