23948sdkhjf

Kendt vognmand om Toldpladsen: Nu skal tungvognspolitiet holdes til ilden

- John Agervig Skovrup efterlyser åbenhed om politiets kontrol af ugehvilet

Der er mange vinkler at lægge ned over sagen om den omstridte og omtalte toldplads i Padborg. Hygiejnesituationen, reparationer af lastbiler på pladsen, fester, druk og ikke mindst ulovlige ugehvil er de problemstillinger, som danske chauffører og vognmænd igen og igen nævner, når Toldpladsen diskuteres, hvilket den særligt er blevet i den seneste tid.

En af de vognmænd, der kender pladsen indefra, er John Agervig Skovrup fra Bække. John Agervig Skovrup er et kendt navn blandt mange vognmænd og chauffører, da han ofte blander sig i debatten om forholdene i transportbranchen og derudover er bestyrelsesmedlem i vognmandsorganisationen ITD.

Vognmanden, der har fire lastbiler, hvoraf tre kører sydgående, kommer jævnligt på Toldpladsen, og derudover har han både ”øjne og ører” i Padborg, hvor hans chauffører kommer forbi 5-6 gange om ugen.
John Agervig Skovrup deler kritikernes holdning om, at der er flere ting, der skriger på at blive taget hånd om i Padborg nu og her.

»Først vil jeg starte med at rose Lastbil Magasinet. For mit indtryk er, at der er sket en forbedring af de sanitære forhold dernede. Tidligere var der meget ulækkert. Men jeg tror, det har gjort en forskel, at I har skrevet så meget om Toldpladsen. Jyske Vestkysten havde også et stort skriv i weekenden. Så det er dejligt,« siger John Agervig Skovrup.

Og der er ifølge både vognmanden og hans kollegaer i branchen særligt noget at tage fat på, når det drejer sig om bekæmpelsen af ulovlige ugehvil i grænsebyen.

- Politiet skal kontrollere om søndagen

»Og så nytter det altså ikke noget, at politiet kommer forbi fredag eftermiddag eller lørdag morgen for at kontrollere ugehvil. De skal ud og kontrollere om søndagen,« lyder budskabet fra John Agervig Skovrup, der har bidt mærke i, at Tungvognscenter Syd udadtil har været meget tavse omkring deres kontroller af ugehvilet og deres resultater heraf, mens kollegaerne hos Tungvognscenter Nord har været meget mere proaktive i forhold til at melde ud til medierne, når der er gevinst.

»Jeg synes, det vil klæde politiet at være meget mere tydelige omkring, hvad de gør i Padborg og på Toldpladsen. Det får vi ikke noget at vide om. Jeg synes ikke, det har været godt nok. Det kan da være, at jeg får uret. At politiet kontrollerer i stor stil, men ikke finder noget. Men når det bliver sagt fra politiets side, at det ikke er nemt at kontrollere ugehvilet, tænker jeg da, at det ikke kan være så svært at påvise. Myndighederne kan jo gå ind og kigge tachografdata 28 dage tilbage,« siger John Agervig Skovrup.

»Så nu må vi holde politiet op på opgaven og holde dem til ilden med opfølgende spørgsmål til sager eller manglende sager,« understreger John Agervig Skovrup.

I en tid, hvor der er blevet skruet op for bødetaksterne, hvis der er alvorlige tekniske fejl og mangler på køretøjerne, piner det også Bække-vognmanden at se, at vognmænd og transportkøberne uge efter uge slipper afsted med at holde ulovligt ugehvil i Danmark.

»På den måde udkonkurrerer de os på pris, og det gør mig afmægtig. Jeg kan jo ikke konkurrere med dem, der har folk i bilerne 45-60 timer uden betaling. Derfor er det her så vigtigt for den danske vognmand. Politiet skal gøre noget ved de ulovlige ugehvil. Der skal være rasteplads-forhold, men ikke for at østeuropæiske chauffører kan optage dem med deres ulovlige weekendhvil. Opgaven med at sikre chaufførerne et lovligt hvil må dem, der hyrer dem ind, tage sig af – og det koster penge!« understreger John Agervig Skovrup.

Hele situationen omkring de ulovlige hvil er vel også noget, I taler om i ITD’s bestyrelse?

»Ja, det er det. Og der er ingen af mine kollegaer, der kan bakke op om ulovlige ugehvil. Det er absolut no-go.«

Personligt ser John Agervig Skovrup derfor også gerne, at 25 timers p-reglen, der har vist sig at ramme danske chauffører meget uheldigt, bliver skrottet, og at myndighederne bruger alle ressourcerne derfra på at kontrollere ugehvil.

»Men politiet er altså politi. Og derfor skal der også gøres noget, når der for eksempel holder lastbiler på kørebanen,« siger John Agervig Skovrup.

Tre toiletter til 300 biler

Så er der også hele diskussionen om sparsom toiletkapacitet. Det er faldet flere danske chauffører og vognmænd for brystet. Oven i det hører vi om problematikken med chauffører, der bruger omgivelserne som toilet til både stort og småt. Uværdigt for både chauffører og naboer, hvor af sidstnævnte flere gange bogstaveligt talt har taget chauffører med bukserne nede omkring Toldpladsen.

»Det er da et stort problem, at der kun er tre toiletter til 300 biler og chauffører. Jeg kom forbi pladsen torsdag morgen i sidste uge - altså på en hverdag – og da var alle p-båse totalt fyldt op. Det er ikke holdbart,« mener John Agervig Skovrup.

Både Aabenraas borgmester og direktøren for Padborg Transportcenter har til Lastbil Magasinet sagt, at de ikke kan genkende det billede, chauffører og vognmænd tegner af Toldpladsen.
Det bliver fra Padborgs Transportcenters side også påpeget, at der for chaufførernes vedkommende er mulighed for at proviantere i supermarkeder i Padborg By.

»Men det, der sker, er, at chaufførerne sætter sig tre mennesker ind i en solotrækker og kører til Tyskland for at proviantere. Jeg ser det selv. Der kommer også kassevogne op med fødevarer fra Østeuropa. Så det virker naivt at tro, at de bruger en masse penge i byen. Vi kan jo også se det via alt det vasketøj, der hænger hen over lastbilerne. Chauffører bruger da ikke penge på et møntvaskeri. Nej, det er, som om man ser det, man vil se,« siger John Agervig Skovrup.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109