23948sdkhjf

Kighulstyverier: Bleer og Lego er guf for østeuropæiske bander

Det var en særlig gruppe af gerningsmænd, der blev anholdt for at stå bag en lang række grove tyverier fra lastbiler på øde rastepladser i hele Europa.

Organiserede kriminelle bander fra østeuropæiske lande er nemlig blevet anholdt og sigtet for en stribe kighulstyverier. Den største gruppe er en polsk bande, der blev anholdt af polsk politi.  

I nogle tilfælde er chauffører på de lastbiler, der blev stjålet gods fra, blevet truet og holdt tilbage af gerningsmændene.

»Der har været tilfælde i Danmark, hvor chauffører er blevet truet. Det er meget alvorlige sager, så det er glædeligt, at vi nu har anholdt en gruppe gerningsmænd. Nogle var fra Polen, men der er også anholdte fra andre lande i Europa,« siger politikommissær Michael Brink fra UKA Vest (Udlændingekontrolafdeling Vest red.)

Anholdelserne er et resultat af samarbejdet, Project Cargo, der har eksisteret siden 2018, hvor UKA Vest, Rigspolitiet, en række europæiske lande og myndigheder samt brancheorganisationen Tapa EMEA (Europe, Middle East and Africa red.) har deltaget.

Organiserede hårde kriminelle

Det er let omsættelige varer, de organiserede kriminelle går efter på de øde rastepladser. Bleer og Lego er eksempler på gods, der er blevet gjort meget ud af at få fingrene i. Mobiltelefoner er for eksempel ikke noget de langfingrede bander gider gå efter, for med moderne teknologi kan de spores og tilmed lukkes, ligesom der er serienumre, der kan afsløre, at de stammer fra tyveri, og derfor er svære at sælge. Men bleer og legetøj er ikke mærket med serienumre og er derfor noget, der let kan omsættes til kolde kontanter.

»I den store sag med Lego, der blev stjålet, havde de skåret siderne op, sat en ”vagt” på til at holde øje med chaufføren, mens der så var et ”crew” af gerningsmænd, der læssede varerne over i en mindre lastbil. Det er oftest måden, de gør det på - omlæsser over i en mindre lastbil eller varevogn, mens en holder vagt,« fortæller Michael Brink. Han vil stærkt opfordre chauffører, der måtte finde sig selv i en situation, hvor der er et tyveri fra traileren i gang til at blive i førerhuset og ringe til politiet.

»Det er organiserede hårde kriminelle, vi har at gøre med her, så det klogeste vil ikke være at gå ud og forsøge at forhindre tyveriet. Desuden vil jeg også stærkt opfordre chauffører til at anmelde det, hvis de oplever, at der er skåret i presenningen på deres trailer. For der er et kæmpe mørketal. Det skyldes måske, og det er blot et gæt, at det ikke opleves som det nemmeste i verden, hvis man sidder som udenlandsk chauffør i Danmark og skal ringe til dansk politi og fortælle, at den slags er sket, men det er vigtigt for os, da vi bruger oplysningerne til at følge trends i kriminaliteten og sætte ind de rigtige steder,« siger Michael Brink.

Fortsat fokus

Den glædelige nyhed er, at der er sket et markant fald i ”kighulstyverier” i Danmark. I 2017 var der 234 sager, og det tal var faldet til 105 sager året efter. I 2019 var der i alt 44 sager og i 2020 har der indtil videre været 12 sager. Men der er altså mørketal, som politiet ikke kender.

Project Cargo er nu i sin afsluttende fase. Der er stadig et enkelt møde mellem de samarbejdende myndigheder tilbage, hvor der bliver rundet af og set på resultaterne. Kighulstyverier vil fortsat være et fokusområde i Europol-regi.    

Brancheorganisationen Tapa EMEA oplyser, at organisationen i juni måned registrerede 118 godstyverier fra blandt andet lastbiler og tab for mere end 4,3 millioner euro.

Michael Brink henviser danske lastbilchauffører, vognmænd og transportvirksomheder til at gennemgå sikringsmanualen, der er udarbejdet af Erhvervenes Hus Aabenraa, ITD og Syd- og Sønderjyllands Politi i samråd med Det Kriminalpræventive Råd. Den er senest opdateret i april i år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062