23948sdkhjf

Kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler skal reducere CO2-udledning

Omlægning af bilafgifterne, grønnere brændstof og vejafgifter for lastbiler er blandt de tiltag, der ifølge regering skal reducere CO2-udledningen med 1 mio. ton frem mod 2030. Det lægger regeringen op til i sit vejtransportudspil før forhandlingerne om grøn omstilling i vejtransportsektoren.

Regeringen præsenterede torsdag en række konkrete forslag for Folketingets partier i et samlet klimaudspil for vejtransportområdet, som skal reducere CO2-udledningen og ”lægge trædestenene” for en større omstilling af vejtransportsektoren.

Regeringen ønsker samtidig en ”massiv indsats” for at gøre konventionelle biler og lastbiler mere grønne, lyder det i en pressemeddelelse.

»Regeringens holdning er, at transportsektoren skal være grønnere. Det skal derfor være slut med, at bilafgifterne forhandles fra år til år. Bilejerne og branchen har krav på stabile og trygge vilkår, som de kan stole på mange år frem. Derfor lægger regeringen op til, at der bliver indført et mere enkelt afgiftssystem, som ud over at sikre flere grønne biler på vejene også sikrer tryghed for bilejerne og bilbranchen de næste mange år,« siger skatteminister Morten Bødskov.

Regeringen foreslår også at fremme grønne brændsler i benzin og diesel gennem et nyt CO2-fortrængningskrav på tværs af drivmidler. Det vil betyde, at CO2-udledningen fra de mange fossile køretøjer reduceres, indtil målet om en grøn bilpark er nået.

Derudover foreslår regeringen at indføre CO2-differentierede kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler. Det skal sikre, at lastbilerne i højere grad beskattes i forhold til de skadesomkostninger, de har for samfundet, klimaet og miljøet og på sigt drive omstillingen mod CO2-neutrale lastbiler. Et forslag, som ligger i forlængelse af det, som den tidligere VK-regering i 2009 foreslog.

»Det er helt afgørende, at vi får en markant omstilling af både den lette og den tunge transport, hvis vi skal nå den målsætning, som et bredt flertal af Folketinget står bag. Det kræver, at vi tør bruge alle midler. Med regeringens plan om øget brug af grønne brændstoffer kombineret med en CO2-afhængig vejafgift på lastbiler får vi store CO2-besparelser, der kan gøres op nu og her. Og samtidig lægger vi trædesten ud til en total omstilling af hele branchen,« siger transportminister Benny Engelbrecht.

Endelig vil regeringen arbejde for, at der i EU fremlægges ambitiøse planer for udfasning af diesel og benzinbiler og mulighed for forbud mod salg af fossile biler.

Regeringen indledte torsdag forhandlinger om den grønne omstilling i vejtransportsektoren. Det skete i Skatteministeriet, hvor partierne var indkaldt til møde klokken 19.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125