23948sdkhjf

Kommentar: Stop så det uvæsen

Det er ikke tilladt at holde det regulære ugehvil i lastbilens førerhus. Alligevel har politikere og myndigheder i årevis siddet på hænderne, mens Stanislav, Boris og Dimitri har holdt hvil uge efter uge i lastbilerne rundt om i hele landet med unfair konkurrence, nomadechauffører og social dumping i vejtransportsektoren som følge – og ofte med en dansk trailer spændt efter.

Derfor kan det heller ikke andet end bifaldes, at den nye S-regering vil stramme skruen for at komme de åbenlyse ulovligheder til livs.

I al den tid denne skribent har været tilknyttet Lastbil Magasinet, har det såre undret mig, at man ikke har sat ind over for dette ugehvils-uvæsen. Faktisk var det et lettere chok på vej på en weekendtur til Tyskland gennem Padborg ved selvsyn at se, hvordan horder af østeuropæiske chauffører er stuvet sammen på p-pladser i grænsebyen, mens vasketøjet hen over lastbilfronten vidner om et liv, der leves langt væk fra familien i Rumænien, Bulgarien, Letland, Litauen og hvor nu de ellers måtte komme fra. Og langt væk fra de gode intentioner i cabotage-lovgivningen.

I alt for lang tid havde diverse brancheorganisationer undskyldt sig med ”uklare regler” omkring ugehvilet i håb om at finde et spinkelt forsvar for, at Stanislav, Boris og Dimitri lever deres liv på en dansk rasteplads.

Undskyld mig, men man skal ikke være jurist for at gennemskue reglerne. ”Uklare regler” var en ringe undskyldning for at lade svineriet passere. Og ja, jeg kalder det for svineri, for hvilket liv er det egentlig at byde østeuropæiske chauffører, som måtte føle sig tvunget til at leve livet rundt omkring på de vesteuropæiske europæiske landeveje for at kunne forsørge familien hjemme i Østeuropa.

Derfor kan det som sagt kun bifaldes, at regeringen nu vil straffe ulovligt ugehvil i førerhuset med en bøde på 10.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner til virksomheden mod sølle 1.000 kroner i dag. Der skal da nok være stemmer i branchen, der vil kalde det at ”skyde over målet”, vil tale om behovet for ”klare fælles EU-regler” og mene, at nu skal vi da også lige afvente resultaterne af EU’s vejpakke.

Men nej, der er ikke noget at vente på. En EU-dom slog for de fodslæbende for et par år siden fast, at regulært ugehvil i førerhuset er forbudt, så det er bare at komme i gang med at håndhæve forbuddet og udskrive bøder, der kan mærkes – også herhjemme.

Nuvel, vi ved da udmærket, at det er sparsomt med politiets ugehvils-kontrol-ressourcer, at bevisbyrden er blevet beskrevet som svær at løfte, og at der sidder nogle speditører, der i bund og grund vel også burde blive ramt på pengepungen på grund af deres dispositioner. Men vi skal vel starte et sted?

Og måske er denne skærpede straf over for ugehvils-uvæsnet dét, der kan blive kickstarten til en præventiv tsunami, fair konkurrenceforhold for danske vognmænd og et bedre liv for Stanislav, Boris og Dimitri.  

 

Jakob Bargmann, journalist Lastbil Magasinet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063