23948sdkhjf

Kontrol af arbejdstid: Kun ”de slemme” vil blive yderligere kontrolleret

Så er der fremlagt et lovforslag om kontrol af chaufførers arbejdstid. Og det ser umiddelbart ikke ud til, at det bliver en kontrol, alle vognmandsfirmaer over én kam skal underkastes. For i lovforslaget lyder det:

- Det forventes, at den nye kontrol med arbejdstid vil blive risikobaseret og målrettet en virksomhed, hvis en eller flere af dens førere løbende eller i alvorlig grad har overtrådt køre- og hviletidsforordningen eller takografforordningen. Det vil sige, at det som udgangspunkt alene er ved de kontroller, hvor der konstateres mange eller alvorlige overtrædelser af køre- og hviletidsforordningen eller takografforordningen, at der vil blive foretaget en arbejdstidskontrol.

Mange chauffører har 60 timers arbejdstid (kørsel og andet arbejde) ugentligt for at opretholde en løn, der er til at leve af. Over en periode på seks måneder må arbejdstiden dog ikke overstige 48 timer og afholdelse af ferie indgår ikke i beregningen af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid.

Selvkørende vognmænd har siden 2013 været underlagt samme regler som chauffører, når det kommer til arbejdstid.

Den fremtidige kontrol af chauffører og selvkørende vognmænds arbejdstid har skabt en del bekymring i branchen. Selvom reglerne har været i Danmark siden 2005 for chauffører - og som sagt fra 2013 for selvkørende vognmænd - er det aldrig blevet kontrolleret regelmæssigt af myndighederne. Men efter EU-Kommissionen spurgte medlemslandene, hvordan det stod til med kontrollen af arbejdstidsreglerne for mobile arbejdstagere, og det herefter stod klart, at det ikke var en kontrol, der fandt sted, blev det en del af vejpakken at det såkaldte gummihjulsdirektiv (de særlige arbejdstidsregler for mobile arbejdstagere red.) fra februar 2022 skal kontrolleres og sanktioneres ved overtrædelse.

- Branchen lever af at have lange arbejdsdage, og er jo i forvejen reguleret af køre- og hviletidsreglerne, mens arbejdstidsspørgsmål reguleres af arbejdsmarkedets parter selv, har underdirektør i DTL, Frank Davidsen, udtalt til Lastbil Magasinet om den forestående indførelse af arbejdstidskontrol.

Skal koste det samme som at overtræde køre- og hviletidsreglerne

 I lovforslaget er det også formuleret, hvad sanktionsniveauet skal være, hvis arbejdstidsreglerne overtrædes. Og det kan blive dyrt.

- Da det som udgangspunkt alene er ved de kontroller, hvor der konstateres mange eller alvorlige overtrædelser af køre- og hviletidsforordningen eller takografforordningen, at der vil blive foretaget en arbejdstidskontrol, er det efter Transportministeriets vurdering hensigtsmæssigt, at sanktionssystemet på køre- og hviletidsområdet overføres til sanktionering af overtrædelser af arbejdstidsbestemmelserne, idet overtrædelserne vil indgå i samme kontrolsag. Det foreslås på den baggrund, at overtrædelse af de arbejdstidsbestemmelser, som er omfattet af kontrollen, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, står der i lovforslaget, hvor det til slut er ridset op, hvorfor kontrollen bliver indført.

- Forslaget er således med til at sikre, at formålet med at udvide kontrollen opnås; at forbedre færdselssikkerheden, beskytte føreres arbejdsvilkår og forebygge konkurrenceforvridninger.

Transportministeriet har sendt lovforslaget i høring, så branchen og dens parter nu kan komme med deres holdning til lovforslaget. Der er frist for høringssvar 20. september.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125