23. september 2021 - 13:22

App linkNu på Google Play

Kontrol af arbejdstid bliver skrottet - for en periode

Kontrol af arbejdstid bliver skrottet - for en periode

Arkivfoto.

23. september 2021 - 13:22

De nye regler om kontrol af EU’s arbejdstidsdirektiv ser ud til at blive pillet ud af regeringens lovprogram for det kommende år. Regeringen vil nu tage sig tid til at overveje, hvad der skal ske. Det oplyste embedsmænd fra Transportministeriet på et møde i dag med repræsentanter for transportbranchen - blandt andre ATL og DI Transport.

 

- Det er en virkelig god nyhed. Vi har vundet 1. halvleg, og nu går vi efter at vinde kampen, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.

 

I dag er det arbejdsmarkedets parter, som håndhæver reglerne om arbejdstid. Men de danske myndigheder har hidtil ikke vurderet, at det vil være i overensstemmelse med reglerne i EU’s vejpakke. Derfor har de meldt ud, at politiet og Færdselsstyrelsen fra februar næste år skal kontrollere, om arbejdstidsdirektivet bliver overholdt. Det vil ske ved vejsidekontroller og virksomhedsbesøg.

EU-Kommissionen har nu meddelt, at det er i orden at lade arbejdsmarkedets parter stå for kontrollen. Derfor trækker regeringen lovforslaget ud af lovprogrammet, mens den forsøger at afklare, hvem der skal stå for kontrollen og hvordan.

 

- Vi vil arbejde benhårdt for, at det også i fremtiden bliver arbejdsmarkedets parter, som står for kontrollen. Vi kan selvfølgelig ikke leve med, at man kan få en bod i arbejdsretten og en bøde i byretten for præcis det samme. Det vil være helt urimeligt og et brud på retsbevidstheden, siger Lars William Wesch.

Branchedirektør i DI Transport Michael Svane forsætter:

 

- Intet er afgjort endnu. Forslaget vil blive taget op igen i starten af 2022. Men nu har myndighederne tid til at tænke sig om, og vi forventer, at det det lander tilfredsstillende for branchen.

 Michael Svane er bekymret for de konsekvenser, som ekstra kontroller vil få for chauffører og vognmænd.

 

- Lige nu er der et voldsomt pres på transportbranchen. Der mangler både kapacitet i lastbilerne og uddannede chauffører. Det sidste, vi har brug for er ekstra kontroller, som tager tid og øger omkostningerne, siger han.

 

Læst i alt:

17223 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger