23948sdkhjf

Lær at tackle Generation Z

Om knap en måned går det i MESSE C Fredericia løs med MOVE – en konference for logistikbranchen.

Temaet er arbejdskraft – blandt andet rekruttering og fastholdelse af medarbejdere – og blandt oplægsholderne er Magnus Købke fra Transportens Udviklingsfond.

Han fortæller om ”Generation Z”, som er de unge født fra midt-halvfemserne og frem. Det er kvikke unge mennesker, men de stiller også krav, påpeger han. De er typisk vant til støtte, dialog og medbestemmelse derhjemme, og betegnelsen ”curlingbørn” hæftes ind i mellem på Z’erne.

Så det kræver en indsats at rekruttere unge chauffører og logistikfolk – men det kræver også en klar strategi at fastholde dem.

»De har blandt andet et enormt behov for feedback på det, de laver. De skal næsten dagligt have om ikke ros, så i al fald respons på deres arbejde,« siger han og fortsætter:

»Det er jo ikke en kultur, der har været tradition for i transport- og logistikbranchen. Men vi oplever, at de virksomheder, der indstiller sig på Generation Z, de har ikke problemer med fastholdelse, og de får nogle dygtige medarbejdere. Hvis man ikke gør noget, så risikerer man, at de unge søger væk efter få måneder,« mener Magnus Købke.

Han tilføjer, at mentorer har vist sig som en god model til at skaffe den opmærksomhed og lydhørhed, som Generation Z’erne efterspørger. Faktisk kan virksomheder få støtte til at uddanne mentorer, men næsten ingen gjorde brug af muligheden sidste år, fortæller Magnus Købke.

MOVE-konferencen finder sted i MESSE C Fredericia 8. maj. Den arrangeres i samarbejde med Syddansk Logistik Forum og Danske Transport Medier.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062