23948sdkhjf

Dæk: Spar miljøafgift

- Vælg regummierede dæk, lyder det fra Bridgestone.

300 kr. sparet per køretøj på nye dæk – det kan godt blive til en pæn, årlig besparelse på den samlede flåde. Vælger du regummierede dæk, sparer du nemlig miljøgebyret på 75 kr. pr. dæk – og samtidig sparer du miljøet for en stor belastning, lyder det i en pressemeddelelse fra Bridgestone.

I Danmark bliver alle nye lastvogns- og busdæk pålagt et miljøgebyr på 75 kr. pr. dæk. På regummierede dæk betales der derimod ikke miljøgebyr, hvis det kan påvise, at dækket er hentet i Danmark, hvor afgiften har været betalt én gang (da dækket var nyt).

Unik ordning

- I Danmark har vi en helt unik returtagningsordning, hvor man betaler miljøgebyr på alle nye dæk. Gebyret er med til at finansiere, at brugte dæk bliver indsamlet og enten genanvendt eller destrueret, så vi holder dækket i et lukket miljø-kredsløb, fortæller produktchef Niels Nielsen, Bridgestone.

Fabrikschef David Galvin, Bridgestones regummieringsfabrik Tobøl, supplerer:

- Man kan vel sige, at miljøgebyret er en slags adgangsbillet for hver enkelt, nyt dæk for at komme med i returtagningsordningen, og så kan man vælge at bruge dækket én gang og kassere det, eller man kan vælge at genbruge det. Akkurat samme princip, som vi kender fra vores flaskepantsystem.

Styr på de enkelte dæk

Hver måned rapporterer Tobøl, Bridgestones fabrik for regummiering af dæk, til Dækbranchens Miljøfond, hvad fabrikken har hentet af brugte dæk, hos hvem og hvornår.

Fabrikschef David Galvin:

- Det bliver nøje kortlagt, hvor dækkene kommer fra, og hvert eneste dæk kan spores helt tilbage til kunden. Det er også jo en sporing, som SKAT er interesseret i – bliver der for eksempelvis importeret dæk fra udlandet, uden at der betales afgift, så kan vi spore det, når dækket afhentes.

Egne karkasser, nye slidbaner

Sporingen af hvert enkelt dæk tjener også et andet og mere kunderettet formål, fortæller David Galvin.

- Mange af vores kunder vil gerne have lige præcis deres egne karkasser retur, når de er blevet regummieret, eller de vil have dokumentation for, at deres kasserede dæk deponeres forsvarligt. Vi kan levere begge dele.

Sidste år hentede Tobøl cirka 30.000 dæk hos sine kunder.

- Vi henter også dæk hos kunder, hvor det måske bare er 20 dæk, vi skal afsted efter. Vi tjener ikke på at indsamle dækkene men sikrer, at de ikke bare smides ud, siger David Galvin.

Bandag-dæk

Bridgestones regummierede dæk fra Tobøl sælges under navnet Bandag. De fås - lige som nye dæk - i en lang række mønstre til alle formål og kørselsforhold, fortæller Niels Nielsen.

- Alle Bridgestone-dæk fås også som Bandag, så er man for eksempel glad for R-serien, så kan man få Bandag-dæk med samme mønster, tilføjer Niels Nielsen.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203