23948sdkhjf

Daimler-konkurrenter holder fast i platooning

Efter at Daimler Trucks har valgt at skrinlægge al yderligere forskning og investering i platooning, så har flere andre lastbilmærker meldt ud, at de agter at fortsætte forsøgene med platooning.

Således lyder det fx fra Scania, at der ”under de rigtige betingelser” bestemt er potentiale til at spare brændstof med platooning. Det skriver eurotransport.de.

Ifølge Scania vil den anden eller tredje lastbil i en platoon kunne spare mellem 6 og 10 procent brændstof. Det er noget højere end de maksimale 4 procent under optimale omstændingheder, som Daimler Trucks kom frem til, og som var årsag til, Daimler for nylig erklærede platooning-teknologien død – i hvert i forhold til meningsfuldt at opnå brændstofbesparelse.

Scania medgiver dog også, at platooning har udfordringer – bl.a. i samspillet mellem menneske og maskine og i optimering af den trådløse kommunikation mellem køretøjerne. Samtidig peger Scania dog også på, at forskning af platooning kan være et vigtigt element i udviklingen af endnu mere avancerede assistentsystemer og selvkørende lastbiler i fremtiden.

Både MAN og DAF har også erklæret, at de holder fast i deres igangværende forsøg med platooning. Organisationen for den tyske bilindustri, VDA, har også givet sin støtte til fortsat udvikling af platooning-teknologi – om end VDA medgiver, at ”potentialet for brændstofbesparelse synes at være mindre end først antaget”, oplyser eurotransport.de.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25