23948sdkhjf

Den intelligente tachograf skal installeres i nyindregistrerede køretøjer

Alle køretøjer, der skal udføre kørsel omfattet af reglerne om køre- og hviletid, og som registreres for første gang 15. juni 2019 eller senere, skal have installeret en intelligent tachograf.

Den intelligente tachograf er anden generation af den digitale tachograf og fungerer som den digitale tachograf, men har nye funktionaliteter. Tachografen er udstyret med forbindelse til det globale satellitnavigationssystem, kommunikationsudstyr til tidlig fjernafsløring og mulighed for integration med intelligente transportsystemer.

Forbindelsen til satellitnavigationssystemet sørger for, at tachografen kan gemme køretøjets position, når kørsel påbegyndes og afsluttes og med bestemte intervaller under kørslen. Signalet fra satellitterne anvendes også til at bestemme, hvornår køretøjet er i bevægelse.

De nye funktionaliteter har ikke i sig selv betydning for chaufførens brug af tacoografen, men vil på sigt kunne anvendes f.eks. i forbindelse med politiets kontrol.

Nye tachografkort (førerkort, virksomhedskort og værkstedskort)

Indførelse af den nye intelligente tachograf betyder, at der introduceres en ny generation af tachografkort. Du kan læse mere om ændringerne i tachografkortbekendtgørelsen, der trådte i kraft 15. marts 2019.

Bestiller du således et førerkort eller et virksomhedskort, vil du fra nu af modtage en ny type kort – et såkaldt generation 2 kort. Allerede udstedte kort vil dog også være virksomme i den nye intelligente tachograf, og det er således ikke nødvendigt at ’ombytte’ fører- og virksomhedskort, før de udløber.

Bestiller du et værkstedskort, får du også en ny type kort, som kan anvendes i alle digitale tachografer – et såkaldt generation 2 værkstedskort. Allerede udstedte værkstedskort (generation 1 kort) kan dog ikke anvendes ved arbejde på den nye intelligente tachograf, der kræver anvendelse af et generation 2 værkstedskort.

Derfor skal du udskifte de ’gamle’ værkstedskort, hvis værkstedet skal kunne udføre arbejde på de nye tachografer. Værkstedskortet må dog under alle omstændigheder kun anvendes i den eller de typer og fabrikater af tachografer, som værkstedet har autorisation til.

 

Ny autorisationsordning til værksteder, der vil udføre arbejde på intelligente tachografer

Der er også indført en ny autorisationstype til de intelligente tachografer – en såkaldt I-autorisation – som er beskrevet nærmere i den nye værkstedsautorisationsbekendtgørelse. Bekendtgørelsen trådte i kraft 28. november 2018.

Bekendtgørelsen beskriver desuden EU’s krav til montering, plombering mv. Reglerne medfører blandt andet, at der fremover kun skal ske bagplombering af digitale og intelligente tachografer, hvis det følger af producenternes anvisninger. Der er således alene et (ubetinget) krav om bagplombering af analoge tachografer.

Du kan finde de nye regler, skemaer og blanketter til brug for blandt andet periodisk eftersyn og ansøgning om tachografkort på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172