23948sdkhjf

EU indfører barske CO2-krav til nye lastbiler

EU vedtog 18. februar nogle meget markante krav om CO2-reduktioner i produktionen af nye lastbiler gældende allerede fra 2025 og 2030, efter at både Europa-Parlamentet, Kommissionen og de nationale regeringer har nikket ja til de nye regler om CO2-udledning fra tunge køretøjer.

De nye krav går i sin enkelthed ud på, at alle lastbilfabrikker skal reducere den gennemsnitlige CO2-udledning i de lastbiler, som bliver sendt på gaden – sammenlignet med gennemsnittet for hele branchen i 2019, som bliver brugt som udgangspunkt.

I 2025 skal CO2-udledningen fra nye lastbiler være reduceret med 15 procent – og i 2030 med hele 30 procent. Lastbilproducenternes europæiske brancheorganisation, ACEA, har længe advaret imod de voldsomme krav, som ikke er muligt at opfylde uden en voldsom ændring i salgsmønsteret for nye lastbiler, hvor alternative drivliner er nødt til at fylde langt mere i registreringsstatikkerne, end tilfældet er i dag.

»Vi kan nu kan opfordre EU’s medlemsstater til at styrke indsatsen markant for at skabe og udbrede den infrastruktur, som er nødvendig til at oplade og påfylde de alternativt drevne lastbiler, som nødvendigvis skal sælges i stor stil fremadrettet for at opfylde disse målsætninger,« siger Erik Jonnart, generalsekretær i ACEA.

ACEA påpeger eksempelvis, at der i dag slet ikke eksisterer nogen offentlig infrastruktur for opladning og opfyldning af elektriske batteridrevne eller hydrogendrevne lastbiler. Selv for lastbiler på gas er tank-netværket af CNG- og LNG-stationer meget lavt og meget varierende på tværs af Europa. I Danmark eksisterer der eksempelvis fortsat slet ingen LNG-tankstationer (flydende gas).

ACEA finder det også problematisk, at fabrikkernes opfyldelse af kravene i høj grad er op til forbrugerne – altså lastbilkøberne. Det er i sidste ende deres valg af lastbiler, som afgør, om producenterne når en reduktion på 15 og 30 procent inden for de kommende 6 og 11 år.

»Vi kan ikke forvente, at transportfirmaer pludselig begynder at købe elektriske eller andre alternativt drevne lastbiler, hvis der ikke er en bæredygtig forretningsmodel for dem, og hvis det ikke er muligt at lade dem op langs EU’s motorveje. Politikerne må handle for at sikre, at det antal ”nul-udlednings”-lastbiler, som fabrikkerne bliver påkrævet at producere, rent faktisk også kan blive købt og udnyttet af vores kunder,« siger Erik Jonnart.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188