23948sdkhjf

Ford F-Max er Årets Lastbil

Den nye F-Max, produceret af Ford Trucks, har vundet prisen som International Truck of the Year 2019 i Europa. Det prestigefulde trofæ blev onsdag ved middagstid overrakt til Haydar Yenigün, adm. direktør for Ford Otosan, under en pressekonference på IAA-messen i Hannover, som officielt åbner for offentligheden torsdag morgen.

Med 126 point blev Ford F-Max en klar vinder af årets afstemning, hvor to andre kandidater også var i spil. Volvo deltog med sin nye gas-lastbil i Volvo LNG-serien, mens Scanias nye generation af lastbiler til bydistribution i L- og P-serien også var i spil.

Kriterierne for uddelingen af prisen som Årets Lastbil i Europa er bl.a. teknologisk innovation, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi og miljømæssigt aftryk.

Tyrkisk produceret

Bag Ford F-Max står Ford Trucks, som hører under det tyrkiske joint venture-selskab Ford Otosan, som med den nye langturstrækker har ambitioner om for alvor at få fodfæste på hele det europæiske marked for fjerntransport.

Drivlinen i Ford F-Max består af en 12,7 liters Ford Ecotorq Euro 6-motor med 500 hk kombineret med ZF’s automatiske 12 trins Traxon-gearkasse.

Førerhuset er helt nyt, og den tyrkisk producerede F-Max har forskellige moderne teknologier som ACC, gps-styret PCC, Eco-Roll, flådestyringen ConnecTruck mm.

Fagjuryen lagde desuden vægt på det komfortable førerhus med fladt gulv, fuld bredde og en indvendig højde på 2,16 meter, gode opbevaringsmuligheder og brugervenlige instrumentbræt.

Ny aktør på banen

Formanden for juryen, Gianenrico Griffini, opsummerede ved uddelingen af prisen baggrunden for valget af Ford som Årets Lastbil:

»Med introduktionen af F-Max har Ford Trucks leveret en fint udviklet trækker, som kan blive en betydende ny aktør i det stærkt konkurrenceprægede segment for fjerntransport.«

Prisen som International Truck of the Year (IToY) blev oprindeligt lanceret i 1977 og har været uddelt hvert år lige siden.

Bag kåringen står en international jury bestående af transportjournalister, der repræsenterer lastbil-medier i 25 europæiske lande. De seneste år har den europæiske IToY-gruppe også bredt sig til at inkludere associerede medlemmer fra de voksende lastbilmarkeder i Kina, Indien, Sydafrika, Brasilien, Japen og Iran (som dog ikke deltager i kåringen af den europæiske pris).

Det danske medlem af International Truck of the Year er Lastbil Magasinets chefredaktør, Rasmus Haargaard.

Sådan fordelte pointene sig på de tre kandidater til International Truck of the Year 2019:

Kandidat                       Point

Ford F-Max                   126

Scania L&P-serien         74

Volvo FH/FM LNG       56

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172